​​​​


ICC-IMB Gemilere Karşı Düzenlenen Deniz Haydutluğu ve Silahlı Soygun Raporu, 2017  1.Çeyrek

ICC ULUSLARARASI DENİZCİLİK BÜROSU

Deniz Haydutluğu ve Silahlı Soygun Raporu

1 Ocak 2017  - 31 Mart  2017


TABLO 1: Ülkelere göre gerçekleşen ve saldırı girişiminde bulunulan deniz haydutluğu vakaları Ocak – Mart 2013- 2017 tarihleri karşılaştırma tablosu


Bölgeler20132014201520162017
Güneydoğu Asya,  Endonezya25182147
Malaka Boğazı  1  
Malezya  3 1
Filipinler1 229
Singapur Boğazı252 1
Tayland  1  
Doğu Asya, Çin   11
Güney Çin Denizi1    
Vietnam1 82 
Hindistan Yarımadası Bangladeş441 4
Hindistan Kıtası 422101
Amerika Brazilya     
Kolombiya2 1 2
Ekvador    1
Guyana1  1 
Haiti     
Peru2  21
Venezuela   12
Afrika Angola 1   
Benin     
Kamerun 1   
Demkratik Kongo Cumhuriyeti   2 
Mısır1    
Gabon 1   
Gana  2  
Aden Körfezi*22   
Fildişi Sahilleri3 11 
Kenya   1 
Liberya 1   
Moritanya1    
Mozambik    1
Nijerya1167107
Kızıl Deniz* 1   
Sierra Leone    2
Somali32  2
Tanzanya11   
Kongo131 1
Dünyanın geri kalanı Umman 1   
Papua Yeni Gine  1  
Genel Toplam6649543743
Total at year end264245246191 

Yukarıda * ile belirtilen vakalar Somali Deniz haydutları tarafından gerçekleştirilmiştir.


GRAFİK A:  Rapor edilen 43 deniz haydutluğu ve silahlı soygun vakasının 2/3’ü aşağıda grafikte gösterilen ülkelerde meydana gelmiştir



GRAFİK  B: Ocak – Mart 2017 tarih aralığında  bölgelere göre deniz haydutluğu vakaları


Deniz Haydutluğu ve Silahlı Soygun Olayları için Muhtemel Bölgeler ve Uyarılar

Denizcilerin, aşağıda belirtilen bölgelerden geçiş yaparken gerekli önlemleri almaları ve  azami dikkat göstermeleri gerekmektedir.


GÜNEYDOĞU ASYA VE HİNDİSTAN YARIMADASI

Bangladeş: Deniz Haydutlarının demirlemeye hazırlanan gemileri hedef aldıkları, saldırıların çoğunun Chittagong demirleme bölgesinde ve bu bölgeye yaklaşırken meydana geldiği, geçen birkaç yıl içerisinde Bangladeş Hükümeti'nin büyük çabası sonucu yüksek  oranda azalma görüldüğü bildirilmektedir.

Endonezya: Tanjung Priok – Jakarta,  Bintan Adası, Dumai, Muara Berau, Karumun Adası, Nipah ve Belawan demirleme sahası ve çevresinde Deniz Haydutluğu vakalarında, Deniz Haydutlarının ateşli silahlar ve kesici aletler kullandıkları, gemilere çıkış için genellikle gece saatlerini seçtikleri, fark edildikleri ve gemi tarafından alarm verildiği takdirde ise gemi mürettebatı ile karşılaşmadan kaçtıkları rapor edilmiştir.

Birçok saldırının rapor edilmeden geçiştirilmiş olabileceği belirtilmektedir. Endonezya Deniz Polisi ve Uluslararası Denizcilik Bürosu Deniz Haydutluğu Rapor Merkezi arasındaki görüşmeler olumlu sonuç vererek Endonezya Hükümetini harekete geçirmiş ve bir dizi önlem almasını sağlamıştır. Bunlardan biri olarak bölgede demirleme niyetinde olan gemilere, Endonezya Deniz Polisinin devriye gezdiği aşağıda belirtilen demir mevkilerinde demirlemeleri  önerilmektedir.

ÖNERİLEN DEMİR MEVKİLERİ

1. Belawan: 03:55.00N-098:45.30E

2. Dumai: 01:42.00N-101:28.00E

3. Nipah: 01:07.30N-103:37.00E

4. Tanjung Priok: 06:00.30S-106:54.00E

5. Gresik: 07:09.00S-112:40.00E

6. Taboneo: 04:41.30S-114:28.00E

7. Adang bay: 01:40.00S-116:40.00E

8. Muara Berau: 00:17.00S-117:36.00E

9. Muara Jawa: 01:09.00S-117:13.00E

10. Balikpapan: 01:22.00S-116:53.00E

11. Bintan Island: 01:21.00N-104:29.00E

Gemilerin  deniz haydutluğuna karşı etkin bir  gözetleme yapmaları ve gerekli önlemleri almaları, tüm saldırı ve şüpheli durumları yerel yetkililere ve Uluslararası Denizcilik Bürosu Deniz Haydutluğu Rapor Merkezi (International Maritime Bureau – IMB Piracy Reporting Centre)'ne bildirmeleri tavsiye edilmektedir.

Malaka Boğazı: Temmuz 2005 yılından bu yana bölgedeki kıyı devletleri tarafından icra edilen etkin kontrol devriye faaliyetleri neticesinde Deniz Haydutluğu vakalarında büyük oranda azalma görülmüştür. 2016 yılında herhangi bir olay rapor edilmemiştir. Gemilerin Malaka Boğazından geçişlerinde etkin bir gözetleme yapmaları tavsiye edilmektedir. Bölgedeki devriye hizmetinin ne kadar daha devam edeceği ile ilgili herhangi bir bilginin şu an itibariyle mevcut olmadığı bildirilmektedir.

Malezya : Sabah açıkları – römorkör/barç/ balıkçı teknelerine yapılan saldırılar sonucunda mürettebat kaçırılma vakaları yaşanmaktadır.

Filipinler: Deniz Haydutları Filipinlerin güneyinde Sibutu geçişi  / Sibuti Adası / Tawi Tawi / Sulu Denizi / Celebes Denizi / Sabah'ın doğusundaki gemilere saldırılar düzenlenmekte, öncelikli olarak römorkör / barç ve balıkçı tekneleri hedef alınarak soygunlar gerçekleştirilmekte ve mürettebat fidye için kaçırılmaktadır.

Batangas – Demir mevkiinde gerçekleştirilen saldırı ve soygunlarda ani artış görülmektedir.

Singapur Boğazı: Gemilerin Deniz Haydutluğu saldırılarına karşı gerekli önlemleri almaları ve etkin bir gözetleme yapmaya devam etmeleri tavsiye edilmektedir. Bölgede Deniz Haydutları' nın demirdeki ve seyir halindeki gemilere çıktıklarını ve özellikle de  gece saatlerini tercih ettikleri rapor edilmiştir.

Güney Çin Denizi: Deniz Haydutluğu Vakaları' nın büyük ölçüde azaldığı, Anambas/ Natuna / Mangkai Adaları/ Subi Besar ve Merundung bölgelerinden geçiş yapan gemilerin olası saldırılara karşı dikkatli olmaları tavsiye edilmektedir. Raporda; Güney Çin Denizi'nde, Malezya, Endonezya ve Singapur'da küçük tonajlı tankerlere yönelik saldırıların 2014'ün Nisan ayından itibaren bir eğilim haline geldiği ve halen devam etmekte olduğu bildirilmektedir.

Vietnam: Vung Tau: Gemilere, özellikle demirdeyken yapılan saldırılarda artış olduğu görülmektedir.


YÜKSEK RİSKLİ BÖLGE SINIRLARININ YENİDEN DÜZENLENMİŞ HALİ

Somali Merkezli Deniz Haydutluğuna Karşı En İyi Yönetim Uygulamaları Rehberi'nde (BMP 4-Best Management Practices for Protection against Somalia Based Piracy)  Yüksek Riskli Bölge (HRA) tanımında değişikliğe gidildiği, yeni belirlenen sınırların;

Kızıl Deniz'de :                   150     Kuzey Enlemi
Umman Körfezinde:         220     Kuzey Enlemi                               
Doğu Sınırı:                      0650     Doğu Boylamı
Güney Sınırı:                      050     Güney Enlemi  içerisinde kalacak şekilde revize edildiği

                                                    bildirilmektedir.

            BMP 4 rehberinin 2,6 ve 7.nci bölümlerini etkileyecek bir değişikliğe gidildi. Gemi şirketleri ve mürettebatın yeni değişikliğe adapte olma süreci göze alınarak, revizyonun resmi uygulamaya alınma tarihinin 1 Aralık 2015 olarak belirlenmiştir. Gönüllü Rapor Verme Bölgesi (VRA- Voluntary Reporting Area) ve HRA içerisinden geçecek gemilerin hangi tip risk değerlendirmesine tabi olacağı ile gemi güvenliğinin yanı sıra charter party anlaşmaları ve sigorta sözleşmelerinin de söz konusu değişiklikten etkilenebileceğinin dikkate alınması gerektiği bildirilmektedir. Revizyona ilişkin dokümanlara www.ics-shipping.org, NATO Shipping Centre http://www.shipping.nato.int ve Afrika Boynuzu/Deniz Güvenliği Merkezi (MSCHOA-Maritime Safety Centre – Horn of Africa) -  www.mschoa.org adreslerinden ulaşılabilmektedir.


AFRİKA VE KIZILDENİZ

Benin: Bölgede saldırıların büyük oranda düştüğü, ancak halen riskin devam ettiği, geçmişte meydana gelmiş olan saldırılarda Deniz Haydutları' nın silahlı ve saldırgan oldukları, rapor edilen bazı vakalarda soygun yapılması düşünülen gemilere ateş açtıkları bildirilmektedir. Gemi Kaptanının Deniz Haydutları tarafından belirli bir bölgeye yönlendirilerek gemiye ait malzeme veya yükün(yakıt) bir kısmının çalındığı, mürettebatın ise yaralanması ile sonuçlanan hadiselerin meydana geldiği belirtilmektedir.

Benin ve Nijerya Yetkilileri 'nin Deniz Haydutluğu' na karşı devriye ve kontrol faaliyetleri sonucunda saldırı sayılarında düşüş yaşandığı, gemilerin konu ile ilgili önleyici tedbirleri almaya devam etmeleri tavsiye edilmektedir.

Fildişi Sahilleri: Saldırı sayısında düşüş yaşandığı ancak halen tedbirli olunması gerektiği tavsiye edilmektedir.

Nijerya: Lagos / Bölgedeki Deniz Haydutlarının silahlı ve saldırgan oldukları, kıyı boyunca, nehirlerde, demirleme alanlarında, limanlarda ve çevresinde gemilere soygun düzenledikleri, mürettebatı rehin aldıkları rapor edilmektedir. Saldırıların kıyıdan yaklaşık 170 deniz mili mesafe içerisinde gerçekleştirildiği belirtilmektedir. Meydana gelen vakaların çoğunda Deniz Haydutları' nın gemiyi birkaç günlüğüne kaçırdıkları ve gemiyi yağmaladıkları; yükün, genellikle de yakıtın bir bölümünü çaldıkları bildirilmektedir. Genel olarak tüm Nijerya kıyıları ve açığı halen riskli olup, gemi mürettebatının yaralanması ile neticelenen olayların yaşandığı hadiseler mevcuttur.  Birçok saldırı rapor edilmeden geçiştirilmiş olabilir

( Bayelssa Açıkları/Brass/Bonny Adası): Bu bölgelerde mürettebatın kaçırılması ve rehin alınmasıyla sonuçlanan vakalarda büyük oranda artış yaşanmaktadır. Bu yüksek riski deniz bölgelerinden geçiş yapacak olan gemilerin ekstra önlemler alması gerektiği bildirilmektedir.

Togo: Bölgede saldırıların büyük oranda düştüğü, ancak halen riskin devam ettiği, geçmişte meydana gelmiş olan saldırılarda Deniz Haydutları' nın silahlı ve agresif oldukları, Saldırıların demirde ya da açıkta ve genellikle gece vakti gerçekleşebileceği, Deniz Haydutları' nın gemiyi birkaç günlüğüne kaçırdıkları ve gemiyi yağmaladıkları; yükün bir bölümünü çaldıkları bildirilmektedir.

Aden Körfezi / Kızıl Deniz: Somalili deniz haydutlarının saldırılarının azaldığı bildirilmektedir. Uluslararası Denizcilik Bürosu Deniz Haydutluğu Raporlama Merkezi, durumla ilgili gelişmeleri gözlemlemeye ve gemilerin güncel BMP Rehberi'ndeki tavsiyeleri dikkate alarak, gerekli önlemleri almaya devam etmeleri konusunda uyarmaktadır.  Tehlikenin halen devam etmekte olduğu, Somali deniz haydutlarının genellikle Aden Körfezi kıyılarının Kuzey'indeki Somali bölgesinde ve Kızıldeniz'in güneyindeki Bab'ül Mendep Deniz Trafik Ayırım bölgesinde gerçekleşmektedir.

Somali: Herhangi bir saldırı rapor edilmemiştir. Bu olumlu tablonun oluşmasında; şüpheli görülen teknelere karşı düzenlenen aktif askeri operasyonlar deniz haydutluğu ile mücadele askeri kara üssü operasyonları, En İyi Yönetim Uygulamaları Rehberi (BMP 4-Best Management Practices for Protection against Somalia Based Piracy)' ndeki önlemlere uyulması ile gemilerde silahlı güvenlik personeli bulundurma sayısındaki artışın etkili olduğu görülmektedir. Genellikle Somalili deniz haydutları Somali'nin Kuzey, Güney ve Doğu kıyıları ile; Kenya, Tanzanya, Seyşeller, Madagaskar, Mozambik açıkları ve Hint Okyanusu, Batı Maldivler açıkları, Umman Körfezi, Arap Denizi'nde saldırılar gerçekleştiriyorlardı.

GÜNEY VE ORTA AMERİKA ve KARAYİPLER

Ekvador Cumhuriyeti: Saldırıların durduğu fakat tedbirli olunması gerektiği bildirilmektedir.

Peru: Callao – Olay sayısında artış görülmektedir.

Vakaların Bildirilmesi:

Gemilerin daima dikkatli olmaları gerektiği, meydana gelen deniz haydutluğu saldırı ve girişimlerini Uluslararası Denizcilik Bürosu Deniz Haydutluğu Rapor Merkezi (IMB Piracy Reporting Centre)'ne rapor etmeleri istenmektedir.

Tel: +60 3 2078 5763 Fax: +60 3 2078 5769

E-posta: imbkl@icc-ccs.org

Merkezin 24 saatlik Deniz Haydutluğu Yardım Hattı: +60 3 2031 0014

----------------------------------------------------------------------------------

Uluslararası Denizcilik Bürosu (IMB) Güvenlik Yardım Hattı

IMB'de denizciler, liman çalışanları, denizcilik acenteleri, tersane çalışanları, brokerler ve yükleme/boşaltma işçileri ve tüm ilgili birimlerin denizcilik suçları, güvenlik, terörizm, deniz haydutluğu ve yasa dışı aktiviteler ile ilgili gördükleri/duydukları/ bildiklerini rapor etmeleri için bir yardım/ihbar hattı oluşturulmuştur.

Alınan bütün bilgilerin kesinlikle gizli tutulacağı ve ilgili yetkililere aktarılacağı bildirilmektedir. Deniz suçları ve güvenlik konuları hepimizi ilgilendirmektedir ve yardımımızla oluşabilecek riskleri en aza indirerek can ve mal güvenliğinin korunmasına yardımcı olabiliriz.

Deniz Güvenliği Yardım/İhbar Hattının her gün 24 saat hizmet vermekte  olduğu belirtilmektedir.

Tel: +60 3 2031 0014 Faks: +60 3 2078 5769 E-posta: imbsecurity@icc-ccs.org

-----------------------------------------------------------------------

T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı

Ana Arama Kurtarma ve Koordinasyon Merkezi:

Tel: + 90 312 231 91 05 / +90 312 232 47 83 / + 90 312 231 33 74 

Faks: + 90 312 232 08 23 / +90 312 231 29 02 (MCC) 

Teleks: + 607 44 144 

Inmarsat C Teleks : 0 583 427 12 23 24 

Uydu Tel M4GAN (Mobilcom) : +873 76 41 42 267 

Uydu Tel Faks: +873 76 41 42 269 

 --------------------------------------------------------------

Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Harekat Merkezi:

Tel: + 90 312 403 30 93 / +90 312 403 22 22    

Fax: + 90 312 417 30 65   

E-Posta: denkom.harekatmrk@dzkk.tsk.tr   

  -------------------------------------------------------------

IMEAK Deniz Ticaret Odası 

İlgili Personel: Serkan İNAL

Tel: +90 212 252 01 30 (157) 

Web: http://www.denizticaretodasi.org.tr/Sayfalar/Deniz-Haydutlugu.aspx

---------------------------------------------------------------

Deniz Güvenliği Merkezi Afrika Boynuzu (MSCHOA):

www.mschoa.eu

postmaster@mschoa.org

--------------------------------------------------------------------

 

Gine Körfezi – Deniz Ticareti Bilgi Paylaşım Merkezi (MTISC-GoG)

Email: info@mtisc-gog.org

Tel:

+ 233 (0) 302 718227
+ 233 (0) 248 060789
+ 233 (0) 260 561633

-----------------------------------------------------------------------

Birleşik Krallık Deniz Ticaret Örgütü (UKMTO):

Cdr. David BANCROFT

Tel: +971 50 552 3215 +971 50 552 6007

Teleks: (51) 210473

E-posta: ukmto@eim.ae / ukmtodubai@hotmail.com

 ----------------------------------------------------------------------

 

Uluslararası Denizcilik Bürosu Korsanlık Olayları Rapor Etme Merkezi (IMB PRC)

www.ics-ccs.org

Tel: +60 3 2078 5763

24 saat acil yardım hattı: +603 2031 0014

Faks: +603 2078 5769

imbkl@icc-ccs.org / imbsecurity@icc-ccs.org / piracy@icc-ccs.org

Teleks: MA 34199 IMBPCI

ICC IMB Asya Bölge Ofisi:

PO Boz 12559, Kuala Lumpur

507882, Malezya

Unutmayınız ki vereceğiniz her bilgi hayat kurtarabilir…


​​
İMEAK Deniz Ticaret Odası