• Anasayfa
  • |
  • Scrubber Maliyetleri Sorun Yaratabilir

Scrubber Maliyetleri Sorun Yaratabilir

IMO 2020 kükürt üst limiti son tarihinden önce scrubberların kullanılmasına karar verilme konusu, gemi sahiplerinin karşılaşacağı ana problemlerden biri olabilir, ancak sektöre baş ağrısı olan, çıkacak maliyetin nasıl ödeneceği konusunda geçerli bir yöntem bulunamamaktadır.

Özetle, scrubberların 2 ile 4 milyon dolar arasında finanse edilmesi kolay değildir ve TradeWinds uzmanlarının söylediğine göre bazı gemi sahipleri için imkânsız bir iş olarak bile görülebilir.

Eski HNS Nordbank kredi teminatçısı ve şu anda Scorpio Bulkers'ta finans direktörü olan Hugh BAKER, "Scrubber finansmanı zordur. Kariyerimde uğraşmak zorunda kaldığım en zor finansman sorunlarından biri olduğunu söyleyebilirim" dedi.

Asıl sorun, bir kez kurulduktan sonra, scrubberların esasen geminin bir parçası haline gelmesidir. Bu durumda bankalar, mevcut gemi kredi bankaları değil ise, finansmanın genişletilmesi için istenen güvenceye nasıl erişebilirler?

ABD merkezli bir kredi teminatçısı, "Armatörlerin mevcut yatırımcılarının dışında başkalarından finansman almaları çok zordur. Scrubber yatırımcısı gemide ikinci bir ipotek isteyecektir ve mevcut finansörler buna izin vermeyeceklerdir. Birisi başka bir ipotek istediğinde cevabımın hayır olacağını söyleyebilirim,  Neden ilk etapta orada bulunmayan biri ile uğraşayım? Neden sırtımda bir yük isteyeyim?" şeklinde konuştu.

Güvenli Finansman

Öyleyse,  scrubber finansmanını güvenceye almanın en iyi yolunun, gemilerde zaten ipoteğe sahip olan bankalarla çalışmak olması şaşırtıcı değildir. Star Bulk Carrier ve DHT Holdings gibi New York listesindeki gemi sahiplerinin, programlarını duyururken yaptıkları ve Scorpio'nun, muhtemelen kuru yük ve tanker filolarında 146 gemiye scrubber tesis etme planlarında ilerleyeceği yöntem budur.

Sn. BAKER, "Gidilecek ilk yer, mevcut kredi teminatçıları olup şans eseri geleneksel gemi kredisi teminatçıları ile scrubberları finanse etmek isteyen bankalar arasında büyük bir örtüşme bulunmaktadır. Mantıken, borç alacağınız insanlar, ilişki kurduğunuz ve kredi konusunda bilgi sahibi kişilerdir. Konuştuğumuz her kredi teminatçısı, esasen mevcut bir ilişkiye sahip olduğumuz kişilerdir "dedi.

ABD'li bankacı kabul etsede, sürecin en iyi şekilde işlemesi için armatörlerin mevcut kredi imkanlarında kredi-değer oranı sözleşmelerine (LTV- Loan To Value) sınır koymaması gerektiğini belirtmiştir.

ABD'li bankacı, "Mevcut finansman yeterli mi?" diye soracaktır: Eğer yoksa, o zaman biraz daha zorlaşır. O zaman, ne kadar özsermayenin geleceğine dair bir meseledir ve bu durum maliyet-değer hesabına dönüşecektir.

Ayrıca bu paranın nasıl geri döneceği konusunda tartışmalar olacaktır. Varsayılan düşünceye göre bu scrubberlardan ilk üç sene boyunca fayda sağlanarak harcanan paranın geri kazanılacağıdır.

Kredi Değer Oranı Tamponlaması

Sn BAKER diyor ki, "Şans eseri çoğu zaman karşısına, çok fazla Kredi Değer Oranı tamponlamasına sahip, özellikli gemi sahipleri gelmektedir.

Atina merkezli Star Bulk ile Ekim 2018 ayında görülebilen bu durumda, mevcut kredi teminatçıları olan DNB, ABN Amro, BNP Paribas, Danimarka Gemi Finansmanı ve SEB ile birlikte 50 gemiye scrubber yerleştirmek için 3 milyon dolarlık yeni finansman sağladı.

"Yeşil kredi" finansmanı, rekabetçi fiyatlandırmayı, Londra bankalar arası teklif oranı (Libor: Londra bankalararası para piyasasında likiditesi yüksek bankaların birbirlerine Amerikan doları üzerinden borç verme işlemlerinde uyguladıkları faiz oranıdır) ve 4.5 yıllık amortisman profili üzerinden 280 baz puanına (bps) yerleştirdi.

DHT, kredi teminatçıları; Nordea, ABN Amro, Danimarka Gemi Finansmanı, DNB, ING, SEB ve Swedbank ile 300 milyon dolarlık kredi imkanını genişleterek 50 milyon dolarlık scrubber finansmanı için kendi anlaşmasını imzaladı.

Fiyatlandırma, yeniden Libor üzerinden rekabetçi bir değer olan 240 bps'de seyrediyordu.

Baker, ihracat kredileri kuruluşlarının (ECA- Export Credit Agencies) bir başka finansman kaynağı olarak ortaya çıkabileceğini, zira scrubberların çoğunun bu işi destekleyecek Çin ve Norveç gibi ülkelerde üretildiğini söyledi.

Yine de, ECA'nın desteklediği finansmanın zaman alıcı olabileceğine, en yüksek kredilere odaklanmaya ve muhtemelen herkese açık olmayabileceğine dikkat çekmektedir.

Gerçekten de, daha büyük listeye sahip şirketler tekrar finanse etmeleri için mevcut kredi teminat gruplarına geri dönme seçeneğine sahip olsa da, birçok özel ya da küçük gemi sahibi, scrubbler maliyetine kaynak bulmakta zorlanabilir.

Gemi Kiralayanlar Ödeme Yapabilir

Bazı durumlarda, kiralayanlar öne çıkmaya ve finansmana yardımcı olmaya veya scrubberları kendileri kurmaya istekli olmaktadırlar. Ancak bir maliyet var: Kiralayanlar sıklıkla armatörlerin kira oranlarından elde edebildikleri herhangi bir gelirden pay almaya bakmaktadırlar.

Cargill Şirketi, üç ya da dört yıllık kiralamalar altında faaliyet gösteren gemilerdeki scrubberlara ödeme yapılması teklif edildiğinde, kira gelirini karşıladığını belirtmektedir.

BAKER, "Kiralayanlar ile yapılan her işlem normal bir bankadan daha pahalı olacak. Eğer bir bankadan borç alırsanız, belli bir ücret ödersiniz. Kiracılar da dahil olmak üzere alternatif bir kaynaktan alınan borcun maliyeti muhtemelen daha yüksek olacaktır" şeklinde konuştu.

Ayrıca scrubberların fiyatını karşılayamayacak olan armatörler olacak ve tek alternatifleri nakit olarak ödeme yapmak olacaktır.

 

Kaynak: TradeWinds Gazetesi