• Anasayfa
  • |
  • Deniz haydutları hafta sonu Malaka ve Singapur Boğazları’nda “iş başındaydı”

Deniz haydutları hafta sonu Malaka ve Singapur Boğazları’nda “iş başındaydı”

Deniz haydutları beş gemiye saldırdı; bir gemiden mürettebatın eşyalarını çaldı

 

Deniz haydutlarının geçtiğimiz hafta sonu 30 saat içinde Malaka ve Singapur Boğazları'nda altı gemiye saldırması, deniz haydutlarının bölgede ciddi anlamda caydırıcı bir önlem olmamasından cesaret aldığını gösteriyor.

Söz konusu vakaların hepsi Endonezya sularındaki trafik ayırım düzeninde yer alan doğu rotasından bildirildi. Maersk tarafından işletilen iki adet konteyner gemisi ile Navig8'in işlettiği bir tanker saldırıya uğrayan gemiler arasındaydı.

Gemilere Karşı Deniz Haydutluğu ve Silahlı Soygunla Mücadele için Ulusal İşbirliği Anlaşması (ReCAAP- The Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships) adındaki Singapur'da konuşlanmış örgütten gelen bilgilere göre, ilk üç saldırı 21 Ağustos Cuma günü sabaha karşı 02:30 – 04:30 arasında, dördüncü saldırı aynı gün 23:29'da yaşanırken, son iki saldırı 22 Ağustos Cumartesi sabaha karşı 05:25 ve 05:35'te meydana geldi.

ReCAAP Genel Müdür Yardımcısı Nicholas Teo, "Eskiden haftada bir veya iki kez saldırıyorlardı. Şimdi aynı gecede üç kez saldırdıkları oluyor." Teo, vakaların zaman ve yer açısından yakınlıkları dikkate alındığında suçluların aynı gruptan olabileceklerini düşündüğünü de sözlerine ekledi.

Örgüt, aynı türden saldırıların tekrarlanma ihtimaline karşı endişeli olduklarını, deniz haydutlarının "etrafta dolanıp durmakta ısrarcı olduklarını, sıradaki hedeflerini aradıklarını" belirtti.

Advantage Summer, Navig8 Stealth ve Elbtank isimli tanker, Maersk Lebu ve Atout isimli boxship tipi gemiler ve Peace Bright isimli dökme yük gemisi saldırıya uğrayan gemiler olarak kaydedildi. Saldırganların sayısı dört veya beş arasında değişmekle birlikte, bazıları silahlıydı.

Deniz haydutları altı gemiden beşine çıkmayı başardılar ve sadece Elbtank Denmark'taki mürettebatın eşyalarını çalabildiler.  Denizciler, saldırganların girişimlerini fark edip tehlikeye dikkat çekince diğer gemilerdeki olası saldırı ve hırsızlıklar engellenebildi.

Mürettebat arasında yaralılar olduğuna dair bir bilgi ulaşmadı.

Nicholas Teo'ya göre, ReCAAP bu vakaları "küçük çaplı hırsızlık" olarak sınıflandırıp önem seviyesini asgari düzeyde kabul ediyor. Yine Teo'nun sözleriyle, son zamanlarda yaşanan vakalarda deniz haydutları, hedef gemilerin önceden titizlikle seçildiği "çok ciddi" hırsızlık olaylarının aksine, saldıracakları gemileri şans eseri seçiyorlar.

Güncel istatistikler, Asya sularındaki gemilerde yaşanan deniz haydutluğu ve silahlı soygun vakalarının gün geçtikçe arttığını gösteriyor. ReCAAP'in ara raporunda ise Ocak ve Haziran arasındaki küçük çaplı hırsızlık vakalarının bir sene önce 33 iken bu sene 62'ye yükseldiği, geçtiğimiz sene 5 gemi kaçırılmışken bu sene bu rakamın 10'a yükseldiği belirtiliyor.

Nicholas Teo'ya göre, rakamlardaki artışın bir nedeni saldırı vakalarının artmasıysa, diğer bir nedeni de bu vakaların artık daha sağlıklı olarak bildirilmesidir. "Saldırıların bildirilmesine yönelik farkındalık denizciler arasında gittikçe artıyor. Hatta ciddi seviyede olmayan vakalar, gemiye çıkmayı başaramayan deniz haydutları bile bildiriliyor."

ReCAAP, "denizlerdeki bu tür vakaların ortadan kaldırılması için söz konusu kıyı devletlerin devriye gemilerini zamanında konuşlandırması ve civardaki denetimin arttırılması gibi eylemlerle hem denizde hem karada tüm ilgililer işbirliği içinde hareket etmeli," diyerek tüm taraflara çağrıda bulunuyor.

Singapur, Malezya ve Endonezya arasında Güneydoğu Asya sularında geçerli olacak ortak bir devriye planının masaya yatırıldığı bildirilmişti, fakat bununla ilgili kesin bir başlangıç tarihi henüz duyurulmadı.

Nicholas Teo, "Ayrıntılar üzerine çalışmalar devam ediyor," demiştir.

 

Kaynak: Cichen Shen'in 24 Ağustos 2015 tarihli Lloyd's List'te yayımlanan haberi.