• Anasayfa
  • |
  • Kutup Kodu’nun Hedeflerine Ulaşabilmesi İçin Hâlâ Yapılacak İşler Var

Kutup Kodu’nun Hedeflerine Ulaşabilmesi İçin Hâlâ Yapılacak İşler Var

19.06.20105 tarihli TradeWinds gazetesinde yer alan haberin Türkçe çevirisi aşağıdadır:

Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından geçtiğimiz ay kabul edilen Kutup Kodunun, 2017 yılının başında yürürlüğe girmesi gerekmektedir, ancak hâlen kodun gerektirdikleri ile ilgili belirsizlikler vardır.

IMO'ya göre; bahse konu Kod, iki kutbu çevreleyen soğuk sularda faaliyette olan gemiler için tasarım, inşa, teçhizat, işletme, eğitim, arama-kurtarma ve çevresel konuları içermektedir.

Bu kodun; gemiler ve mürettebatının, Arktik ve Antarktik sularında faaliyet gösteren gemilerin, Kutup Gemisi Sertifikasına sahip olmak için ihtiyaç duydukları güvenlik standartlarına ulaşmasını sağlama hedefine dayalı bir yaklaşımı vardır.

Ancak hâlen, Kutup Sularında Faaliyet Gösteren Gemilere Yönelik Uluslararası Kod'un (Kutup Kodu) uygulanması noktasında, çoğu yoruma açık kuralların nasıl uygulanacağı ile ilgili eksiklik vardır.

Gemi inşaatçısı Vard Canada'nın operasyonlardan sorumlu başkan yardımcısı Andrew Kendrick,             Nor-Shipping Fuarı'nda  "Burası bazı endişelere neden olan bir bölgedir. Ulusal otoritelerin ve klas kuruluşların ne bekledikleri gerçekten anlaşılamamaktadır." demiştir.

DNV GL kurumundan (Norveç menşeli vakıf ve klas kuruluşu), Arktik'teki faaliyetten ve teknolojiden sorumlu Mejlaender-Larsen de Kendrick'in söylediklerini tekrarlamış ve kodun gerektirdiklerini tamamlamak için gerekli dokümanlarla uğraşılmakta olduğunu söylemiştir.

Büyük endişe duyulan bir husus gemi sertifikasıdır. Bunun üç seviyesi bulunmaktadır. A kategorisindeki gemiler en az bir yıllık orta büyüklükteki buzulların bulunduğu, yaşlı buzul kalıntıları da içerebilen kutup sularında; B kategorisindeki gemiler en az bir yıllık ince buzulların bulunduğu, yaşlı buzul kalıntıları da içeren kutup sularında; C kategorisindeki gemiler ise açık sularda veya A ve B kategorisinde belirtilenlerden daha zayıf buzul koşullarında faaliyet göstermek için tasarlanmışlardır.

En düşük kategorinin; kargo gemilerinin ve yolcu gemilerinin buzul sınıflandırması olmaksızın kutup sularında faaliyet göstermelerine olanak vermesine karşın, Norveç Denizcilik Kurumu'nun baş danışmanı Ove Tautra Norveç'in bu durumdan memnun olmadığını belirtmektedir.

Mejlaender-Larsen bu gemilerin Grönland ve Baltık'ta dikkatlice faaliyet göstermelerinin mümkün olduğunu ve buzulların oldukça hızlı bir şekilde oluşması durumunda söz konusu alanlar dışına çıkmanın,   bu koşullarda faaliyetin durdurulmasının yasalaştırılmasından daha iyi olduğunu ifade etmektedir.

Soğuk sularda faaliyet gösterme ile ilgili deneyim kazanmanın yanı sıra düşük sıcaklıklarda kullanılmaya uygun teçhizat bulmak gibi zorlukların bulunduğunu, keza her iki durumun da sertifikalandırılması gerektiğini sözlerine eklemiştir.

Norsafe düzenleyici işler müdürü Nils Arild Henriksen hayatta kalmak için gerekli can kurtarma ekipmanının ayrıntılarını araştırmıştır.

Can Filikası Farklılıkları

Nils Arild Henriksen, Norsafe'in çok çeşitli koşullara uyumlu filikaları tasarlamak zorunda olduğunu ifade etmektedir. Suda faaliyet gösteren filikalar ile buzul koşullarda faaliyet gösterenler arasındaki farklılıklar pek büyüktür; buzul koşullarda kutup ayılarıyla mücadele etmek için muhtemelen bir tüfek temini gerekmektedir.

Henriksen, "Mürettebatın hayatta kalmak için uygun kıyafetlerle filikaya binmesi, kapasitenin azalmasına ve buna bağlı olarak içerideki nem oranının artmasına neden olduğundan bu durum zorluk teşkil etmektedir." diye eklemiştir.

Genel teçhizatı çalıştırmak bile kodun ele almadığı sorunlar yaratmaktadır. Gemi Tasarımı ve Simülasyon Merkezi'nden (Ship Modelling & Simulation Centre SMSC) Lars Einar Bjorset kalın eldivenlerle telsizin nasıl kullanılabileceğini, Viking Supply Ships proje direktörü Andreas Kjol ise eldivenlerle bir ambar ağzının açılıp açılamayacağını sorgulamışlardır.

Bjorset ve Kjol, dondurucu soğuklarda, içgüdüsel olarak doğru kıyafetleri giymek için alıştırma yapmanın gerekliliğini vurgulamaktadır. Birkaç dakikalığına eldivensiz çalışmak mümkün olabilir ancak saatler ya da günler süren bir kritik durum meydana gelirse ne yapılacaktır?

Viking, beklentileri karşılayıp karşılamadığını belirlemek amacıyla sınıfı ve bayrağı tanımlanmış,  demirleme donanımlarını elleçleme imkanına ve kabiliyetine sahip hizmet destek gemisi Loke Viking    (2010 yılında inşa edilen) için 2015 yılı sonuna kadar B sınıfı kutup gemisi sertifikası almayı hedef olarak belirlemiştir.

Norveç gibi ülkelerin, güney bayraklı ülkelere göre buzul koşullarda daha fazla denizcilik tecrübesi olduğu halde standartlar belirlemek için ulusal sicillerin yeterliliği çeşitlilik gösterecektir.

Mejlaender-Larsen kodun her detaya giremeyeceğini kabul etmektedir ve "Kod bazı hususları operatörlere bırakmalıdır." demiştir.

Ancak, Kutup Kodu'nun kendisinden bekleneni gerçekleştirmesini temin için, görünüşe göre hâlâ yapılacak işler vardır.

Kaynak: TradeWinds Gazetesi (19.06.2015)