• Anasayfa
  • |
  • ÇİN'İN ÇELİK İHRACATI NAVLUN PİYASASINI DESTEKLEMEK İÇİN YETERLİ MİDİR?

ÇİN'İN ÇELİK İHRACATI NAVLUN PİYASASINI DESTEKLEMEK İÇİN YETERLİ MİDİR?

Hayır, yeterli değildir, Çin'e yapılacak demir cevheri ihracatlarının kuru dökme navlun piyasasını destekleyebilmesi için Çin'in de demir cevheri üretimini azaltması gerekmektedir.

Dünya Çelik Federasyonun açıklamasına göre 2015 yılının ilk yedi ayında dünyada 945,8 milyon ton ham çelik üretilmiştir ve bu miktar, geçen yılın aynı dönem aralığına kıyasla %2,1 oranında daha azdır.

Çin'in dünya ham çelik üretiminin % 50'sini yaptığından dolayı, dünyadaki gelişmeleri incelerken Çin'deki gelişmeleri ayrı bir şekilde incelemek gerekir.

Kuru dökme mal taşımacılığı piyasasında bütün gözler deniz yoluyla taşınan 1,425 Milyar Tonluk demir cevherinin 960 Milyon tonunun 2015 yılında ihraç edileceği tahmin edilen Çin'e çevrilmiş durumda.

Taşımacılık piyasası için iyi bir durum ise, Çin'in, dünyada çelik üreten diğer ülkelerin toplamından biraz daha fazla katkıda bulunuyor olmasıdır. Bu yılın Ocak ayından Temmuz ayına kadar, Çin 476 Milyon Ton üretim yapmış, bu miktar geçen yılki 485 Milyon ton üretimiyle kıyaslandığında %1,8'lik bir düşüş gözlemlenmektedir. Bu sırada dünyanın geri kalanındaki üretim miktarı 470 Milyon Ton olup, bu rakam da geçen yılki 482 Milyon ton üretimleriyle kıyaslandığında %2,5'lik bir düşüş göze çarpmaktadır. 

BIMCO'nun Taşımacılık Alanındaki Baş Analisti Peter Sand: "Çin, ham çelik üretiminde 1981 yılından bu yana ilk kez yıllık bir düşüş yaşamaya doğru gidiyor. Bu durum kuru dökme mal taşıyan gemilerin sahipleri ve işletmecileri için çok zorlayıcı bir durum çünkü Çin'in demir cevheri ithalatı bu pazarın en önemli gelir kaynağı. Neyse ki Çinli Çelik Fabrikalarının düşük kaliteli yerli demirden vazgeçerek, yüksek kaliteli ithal demire yönelmeye başladığını görüyoruz. Bu durum ithalat seviyelerini arttırmaktadır, ithalat seviyelerine baktığımızda Çin'in yerli üretimindeki %10,1'lik azalmaya karşın ithalat miktarı 2015 yılının ilk yedi ayında, geçen sene bu zamana kadar gerçekleşen ithalat miktarı ile aynı seviyededir.  

Çin'in 2014 yılında Çelik üretiminde en doruk noktasına eriştiğin görmekteyiz, burada sormamız gereken asıl soru:  Acaba Çin Japonya'da artmakta olan çelik üretimine paralel olarak çelik ithalatını arttıracak mı yoksa Çin'deki çelik üretimi iç pazardaki azalan tüketimle birlikte azalacak mı?".

Çin'in çelik ihracatı 2014 yılı boyunca güçlü bir artış gösterdi, bu miktar 2013 yılına oranla %51'lik bir artış kaydederek 94 Milyon Tona ulaşmıştı. Aralık 2014 ve Ocak 2015 aylarında 10 Milyon Tondan fazla ihracat yapılmıştır. 2015 yılı 2014 yılındaki momentumu kullanmaya devam etti ve Uzak Doğu'da Supramax ile taşımacılık yapan şirketlere fayda sağladı.

Şu anda, Pekin yakınlarındaki endüstriyel üretim, Çin başkentinin 22-30 Ağustos arasında gerçekleşecek 2015 Dünya Atletizm Şampiyonası ve 3 Eylül'de 2.Dünya Savaşı'nın bitişini simgeleyen kutlamalar nedeniyle yasaklanmış durumda. Bu tedbir etkinlikler sırasında mavi bir gökyüzünü temin edebilmek adına alınmış. Peter Sand ayrıca şöyle eklemektedir: "Yılın ikinci yarısı deniz yoluyla demir cevheri taşımacılığı adına yılın en hızlı bölümüdür. BIMCO da ayrıca beklentilerini pozitif bir büyüme seviyesine çekti, ancak bu beklentisini ilk yarıyıl sonundaki zayıf görüntü sebebiyle %2,8'e düşürdü. Bu seviyelere ulaşılması tamamen Çin'in çelik ihracatının devam etmesine ve Çin'in yerli üretim demir cevheri yerine ithal demir cevheri kullanmaya karar vermesine bağlıdır."

 

21.08.15 tarihli BIMCO Bülteni.