• Anasayfa
  • |
  • ​Karadeniz Holding 'yüzen elektrik santralleri'ne dönüştüreceği daha fazla gemi satın almayı hedefliyor

​Karadeniz Holding 'yüzen elektrik santralleri'ne dönüştüreceği daha fazla gemi satın almayı hedefliyor

Karadeniz Holding'in enerji gemilerine dönüştürmek üzere satın almalarına hız verdiğiyle ilgili başka bir TradeWinds haberini daha önce yayımlamıştık. (Habere ulaşmak için: Karadeniz Holding hızlı satın almalarına üçüncü bir gemiyle devam ediyor)    

TradeWinds Gazetesi'nden Harry Papachristou'nun son haberine göre, Karadeniz Holding enerji gemilerinden oluşturduğu Karpowership Filosu'nu elli geminin üzerine çıkarma hedefi belirledi. Bunun için de 'yüzen elektrik santraline' dönüştüreceği altı geminin daha alımını 2016 senesi bitmeden gerçekleştirmeyi planlıyor.

Şirketten gazeteye, "Bu sene içinde yeni inşa edilmekte olan gemilerimizin yanı sıra ikinci el dört ila altı adet büyük kargo gemisi de satın alıyoruz," şeklinde bilgi verildi.

Geleneksel kargo gemilerini yüzen elektrik santrallerine dönüştürmesiyle dünyada bir ilk olan bu filoda şu anda aktif olarak hizmet veren ve 1,500 megavat (MW) elektrik üretebilen dokuz enerji gemisi mevcut. Filonun kalan kısmını ise beş yakıt tedarik gemisi ve yüzen ofise dönüştürülecek olan bir ro-ro gemisi oluşturuyor.

Karadeniz Holding, gelecek birkaç yıl içinde elektrik üretme kapasitesi 7,500 MW'den yüksek olan 50'den fazla gemiyle filosunu genişletmeyi hedefliyor.

Satın alınacak gemilerin dışında şirketin inşa aşamasında olan 13 gemisi var. Hepsi de elektrik santrali olacak gemilerin yapım çalışmaları İstanbul yakınlarında ve çoğunlukla Karadeniz Holding'in geçen sene aldığı bir tersanede yürütülüyor.

Şirket, iki tanesi 2014 Kasım'da olmak üzere geçtiğimiz 18 ay içinde dört büyük kargo gemisi satın aldı. Bunlardan ilk ikisinin -184,700 dwt'luk Pacific Triangle (yapım yılı 2000) ve 172,600 dwt'luk Abyo Four (yapım yılı 1999)- dönüşümünün önümüzdeki aylarda tamamlanması planlandı. Yeni isimleriyle Karadeniz Powership Osman Khan ve Karadeniz Powership Orhan Ali Khan ayrı ayrı 470 MW elektrik üretimi yaparak  "Khan Sınıfı Enerji Gemileri" altında dünyanın en büyük yüzen elektrik santralleri olacak.

50 metrelik genişlikleri ve beş metre derinlikte yüzebilmeleri sayesinde gemiler limanlara kolaylıkla yanaşabiliyor. Karadeniz Holding'e göre bu gemiler, "birçok ülkenin geleceğini değiştirecek bir tasarıma sahip."

Holding'in yüzen elektrik santralleri enerjiye çok fazla ihtiyacı olan Asya ve Afrika'da kullanılıyor. Karpowership Filosu'nun diğer üç gemisi ise Irak, Lübnan ve Endonezya'da faaliyet göstermekte. Mozambik'te işletilen bir diğer gemi kıyı tarafından kapalı Zambiya'ya elektrik temin ediyor.

Bunlar arasında Irak, Karpowership gemilerinin kullanıldığı ve daha fazla hizmet talebinin geldiği ilk ülke.

Holding'ten bir yetkilinin söylediğine göre Khan Sınıfı'ndan iki gemi için daha hizmet sözleşmesi yapılmış fakat gizli bilgi olduğu gerekçesiyle hizmeti alacak olan tarafın kimliği açıklanmıyor.

Şirketin internet sitesinde bu yıl dört tanesi Endonezya'ya bir tanesi de Gana'ya olmak üzere beş Karpowership gemisinin daha kiralandığı bilgisi yer alıyor. Bu durumda, kimliği açıklanmayan tarafların Endonezya ve Gana'dan olma ihtimalleri var.

Karpowership gemileri müşterilerle elektrik temin sözleşmeleri imzalanmadan dönüştürülmeye başlanıyor.

Şirketten gelen e-postada, "Esnek çalışma şeklimiz sayesinde altyapı projeleri ve enerji sektörü için benzersiz teslim tarihleri sunabiliyoruz. Piyasada ilgi çekici fırsatlar olduğu müddetçe satın almalarımıza ve dönüştürmelerimize devam edeceğiz," bilgisi verildi.

Karadeniz Holding son olarak Bergen'de (Norveç) bulunan Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi'den yedi milyon dolar karşılığında 110,000 dwt'luk SKS Tana (yapım yılı 1996) gemisini satın almıştı.

Karadeniz Powership Esra Sultan olarak yeniden adlandırılan gemi başlangıç olarak şirketin faaliyetleri için yakıt deposu şeklinde kullanılacak.

 

Kaynak: Harry Papachristou'nun 6 Mayıs 2016 tarihli TradeWinds Gazetesi'ndeki yazısı.