• Anasayfa
  • |
  • IMO ve Güney Kore Cumhuriyeti, Gemilerin Sera Gazı Emisyonlarını Ele Almak İçin Ortaklık Yapıyor

IMO ve Güney Kore Cumhuriyeti, Gemilerin Sera Gazı Emisyonlarını Ele Almak İçin Ortaklık Yapıyor

Güney Kore Hükümeti ile Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization – IMO) arasında, denizcilik faaliyetlerinden kaynaklanan sera gazı (Green House Gases – GHG) emisyonlarının azaltılması hususunda, gelişmekte olan devletleri desteklemeye yönelik bir eğitim programı oluşturmak üzere anlaşma imzalanmıştır. Bu anlaşma, IMO tarafından benimsenecek örnek önlemlerin uygulanmasını, denizcilik ve liman sektörlerinden kaynaklanan sera gazı emisyonlarını azaltmak için ulusal eylem planlarının geliştirilmesini kolaylaştıracaktır.

Sürdürülebilir Deniz Taşımacılığı Eğitim Programı (The Sustainable Maritime Transport Training Programme – GHG-SMART), Az Gelişmiş Ülkeler (Least Developed Countries – LDCs)  ve Gelişmekte Olan Küçük Ada Ülkelere (Small Island Developing States – SIDs) odaklanacaktır. GHG-SMART, Gemilerden Sera Gazı Emisyonlarının Azaltılmasına İlişkin IMO Başlangıç Stratejisi’nde belirtilen hedeflere ulaşmak için, bahse konu ülkelerin kapasitelerini geliştirmelerine yardımcı olacaktır. IMO Stratejisi, gemilerden kaynaklanan toplam yıllık sera gazı emisyonlarını 2008 yılına kıyasla 2050 yılına kadar en az %50 azaltmayı öngörmektedir. Bu durum, her bir gemi için karbon yoğunluğunda azalma, yeni teknolojilere ve düşük/sıfır karbonlu yakıtlara geçiş anlamına gelmektedir. Söz konusu iddialı hedeflere ulaşmak için bir dizi özel tedbir düşünülmektedir.

IMO Stratejisi, hedeflere ulaşmada potansiyel engeller olduğunu kabul etmekte ve özellikle gelişmekte olan ülkelerde kapasite geliştirme, teknik işbirliği, teknoloji transferi ve Ar-Ge dahil olmak üzere destekleyici önlemlere duyulan ihtiyacı vurgulamaktadır.

Bu nedenle dört yıllık GHG-SMART programı ile, IMO Stratejisinde yer alan önlemleri etkili bir şekilde uygulamanın yollarını belirlemeye yönelik bilgi ve kapasite oluşturarak, teknoloji ve politikalardaki boşlukları ele almak için devletler (özellikle SIDs ve LDCs) desteklenecektir.  Bu destek, Ulusal Eylem Planlarının geliştirilmesi ve uygulanmasına yönelik yardım ve eğitimle tamamlanacaktır. Ulusal eylem planlarının, IMO tarafından benimsenen önlemlerin ulusal ölçekte uygulanmasını kolaylaştırabileceği ve ulusal eylem yoluyla uluslararası taahhütlerin yerine getirilmesini destekleyebileceği yaygın olarak kabul edilmektedir.

2,5 milyon ABD Doları tutarındaki eğitim programı için yapılan anlaşma IMO Genel Sekreteri Sn. Kitack LIM ve Güney Kore Cumhuriyeti Okyanus ve Balıkçılık Bakanı Dr. Seong-Hyeok MOON tarafından 27 Ekim 2020 tarihinde imzalanmıştır.

Güney Kore Hükümeti’ne programa yönelik sağladığı fon için teşekkür eden Sn. LIM, “IMO Başlangıç Stratejisi’ndeki hedeflere ulaşacaksak, karbon nötr denizcilik sektörüne geçişte hiçbir ülkenin geride kalmamasını sağlamalıyız. IMO, sürekli genişleyen teknik işbirliği ve kapasite geliştirme projeleri portföyü ile yol göstermeye devam ediyor. Bahse konu eğitim programı, özellikle az gelmişmiş ülkeler ile gelişmekte olan ada ülkelerinde bilgi ve kapasite oluşturmaya yönelik, IMO Başlangıç Sera Gazı Stratejisi’nin uygulanmasını büyük ölçüde artıracaktır.” açıklamasında bulunmuştur.

Sn. MOON ise, “Güney Kore, gemilerden kaynaklanan sera gazı emisyonlarının azaltılmasına yönelik IMO Başlangıç Stratejisi’ni ve ‘Birlikte Yolculuk’ yaklaşımını tamamen desteklemektedir. Güney Kore Hükümeti, GHG-SMART Eğitim Programı’nın, IMO Stratejisinin uygulanmasında SID ve LDC'lere yardımcı olmak için uyumlu bir çabanın başlangıcı olacağını umut etmektedir.” açıklamasında bulunmuştur.

GHG-SMART eğitimi ve kapasite geliştirme

Mevcut politikaların analizi ve gözden geçirilmesi, IMO mevzuatının güncellenmesi, ulusal eylem planlarının nasıl geliştirileceği, veri toplama, bilgi paylaşımı ve iyi uygulama örnekleri gibi belirli önlemlerin uygulanmasına yönelik eğitmenlerin eğitimi de dahil olmak üzere bir dizi faaliyeti kapsayacak eğitim paketleri geliştirilecektir.

Bahse konu sürece kanun düzenleyiciler, kamu otoriteleri ve denizcilik sektörü dahil olmak üzere farklı paydaşların katılım sağlayacağı öngörülmektedir.

Aynı zamanda eğitim programı, enerji verimli teknolojilerin transferi ve alımını kolaylaştıracak, gelişmiş ülkeler ile SID ve LDC’ler arasındaki teknoloji ve politika alanlarındaki boşlukları dolduracaktır.

IMO tarafından yürütülen diğer sera gazı emisyon azaltma projeleriyle bağlantı

Program, sera gazı emisyonlarının azaltılmasını sağlamak için IMO tarafından uygulanan, devam eden ve önerilen büyük projelerle stratejik açıdan bağlantılı olacaktır. Söz konusu projeler, hedef  bölgelerdeki Deniz Teknolojileri İşbirliği Merkezlerini (MTCCs) küresel bir ağda birleştiren ve Avrupa Birliği tarafından finanse edilen “Küresel MTTC Ağı (GMN) Projesi” ve farklı bölgelerde 12 pilot ülkede uluslararası deniz taşımacılığına ilişkin iklim değişikliği ve enerji verimliliği hedeflerini karşılamak için çalışan Norveç Hükümeti ile IMO arasındaki  ortaklık projesi olan “GreenVoyage2050 Projesi”dir. Ayrıca teknik girdi için Dünya Denizcilik Üniversitesi (World Maritime University – WMU) ve IMO'nun Entegre Teknik İşbirliği Programı (Integrated Technical Cooperation Programme – ITCP) ile işbirliği yapılacaktır.

Finansman

Dört yıllık program, Güney Kore’nin Strateji ve Yenilik – Birlikte Yolculuk Güven Fonu’na (Delivering Strategy and Reform–Voyage Together Trust Fund / DSR-VT TF) katkısına ilişkin IMO ile Güney Kore arasında mevcut mutabakat zaptı (Memorandum of Understanding – MoU) kapsamında 2,5 milyon ABD Doları tutarında bir tahsisat ile finanse edilecektir.

Kaynak      : IMO Media Center – 28.10.2020