• Anasayfa
  • |
  • Mauritius'taki MV Wakashio Gemisinden Kaynaklanan Petrol Sızıntısı Hk.

Mauritius'taki MV Wakashio Gemisinden Kaynaklanan Petrol Sızıntısı Hk.

IMO, Mauritius'taki MV Wakashio Gemisinden Kaynaklanan Petrol Sızıntısının Etkilerinin Azaltılmasına Yardım Ediyor

Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization) MV Wakashio gemisinin ikiye ayrılmasından sonra Mauritius’ta meydana gelen petrol sızıntısına müdahaleye yönelik uluslararası çalışmalara destek olmaya devam etmektedir. IMO ve Birleşmiş Milletler İnsani Yardım Koordinasyon Ofisi          (UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs – UN OCHA), çevre ve kıyı toplulukları üzerindeki etkilerin hafifletilmesi konusunda Mauritius Hükümeti’ne tavsiyelerde bulunması için uzman görevlendirmiştir.

12 Ağustos 2020 tarihinden itibaren kaza bölgesinde bulunan petrol sızıntısı müdahale uzmanı, teknik öneriler sağlamakta, bazı saha ziyaretleri ile operasyonel toplantılara katılmakta ve müdahale çalışmalarına dahil olan çeşitli paydaşlarla irtibat kurmaktadır.

Raporlar, MV Wakashio gemisindeki petrolün çoğunun, 15 Ağustos 2020 tarihinde gemi iki bölüm halinde kırılmadan önce çıkarıldığını göstermektedir. 3.000 tondan fazla yakıtın çıkarıldığı tahmin edilmektedir ancak geminin arka kısımda bir miktar kalıntı ve diğer yağların kaldığı bilinmektedir.

Kaza mahalindeki operasyonların odak noktası, geminin kurtarılması ve kaldırılmasının yanı sıra, su yüzeyindeki petrolün geri kazanılması ve sahil bölgesinin temizlenmesine yönelmiştir. Etkilenen alan, Blue Bay Deniz Parkı, Ile aux Aigrettes ve Ramsar alanlarını içeren çok hassas bir bölgede yer almaktadır.

IMO Genel Sekreteri Sn. Kitack LIM, “Mauritius Hükümeti'ni desteklemek ve MV Wakashio gemisinden kaynaklanan petrol sızıntısının etkisini azaltmak için uluslararası çalışmalarda yer alan herkesi takdir ediyorum. Kaza ile ilgili tam bir soruşturma bekliyorum, böylece sonuç ve bulgular IMO’ya iletilir ve tavsiyeler dahilinde hareket edebiliriz.” açıklamasında bulunmuştur.

IMO, UN OCHA, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (United Nations Development Programme-UNDP) ve Birleşmiş Milletler Operasyonel Uydu Uygulamaları Programı (United Nations Operational Satellite Programme – UNOSAT) dahil olmak üzere diğer BM kuruluşlarının yanı sıra müdahale çalışmasına dahil olan diğer paydaşlarla işbirliği yapmaya devam etmektedir. Fransa ve Japonya da dahil olmak üzere bazı ülkeler de ulusal petrol sızıntısı acil durum planını etkinleştiren Mauritius'a yardım etmektedir.

IMO ve OCHA'nın yanı sıra, gemi sahibi ve Uluslararası Tanker Sahipleri Kirliliği Federasyonu (The International Tanker Owners Pollution Federation – ITOPF) da çevre ve petrol sızıntısı uzmanlarını görevlendirmiştir. SMIT Salvage şirketi, geminin kurtarma operasyonlarını denetlemek üzere gemi sahibi tarafından atanmıştır.

IMO’nun sorumluluk ve tazminat rejimi bahse konu kaza için kısmen işlemektedir. Wakashio gemisi, 2001 Bunkers Sözleşmesi kapsamında, ilgili belgeler (LLMC dahil) ve yürürlükteki ulusal mevzuata uygun olarak geçerli sınırlara kadar tüm maddi hasar ve kirlilik durumlarına ilişkin zorunlu sigortaya sahiptir. Bahse konu geminin bir dökme yük gemisi olduğu göz önüne alındığında, petrol tankerlerinin neden olduğu kirlilik hasarına özgü diğer uluslararası sözleşmeler (IOPC Fon rejimi gibi) bu durumda geçerli olmamaktadır.

MV Wakashio gemisi, 25 Temmuz 2020 tarihinde Mauritius'un güneydoğu kıyısındaki Pointe d'Esny doğal alanı açıklarında karaya oturmuş ve kötü hava koşullarından sonra petrol sızdırmaya başlamıştır. Gemide, yaklaşık 3.894 ton düşük kükürtlü fuel oil, 207 ton dizel ve 90 ton madeni yağ bulunduğu tahmin edilmektedir.

 

Kaynak      : IMO Media Center – 17.08.2020