• Anasayfa
  • |
  • ABD’li Şirket Iridium’un GMDSS Hizmeti Sunma Talebi Şüpheyle Karşılanıyor

ABD’li Şirket Iridium’un GMDSS Hizmeti Sunma Talebi Şüpheyle Karşılanıyor

Uluslararası Denizcilik Örgütü IMO tarafından incelemeye alınan GMDSS[1] hakkındaki bir uzman raporunun önemli soruları gündeme getirmesi bekleniyor. Rapor, ABD'li bir uydu tedarikçisi olan Iridium'un GMDSS sistemlerinin tek tedarikçisi olan Inmarsat'a güvenli bir alternatif olup olamayacağı konusunu gündeme taşıyor.

Konunun 29 Şubat-4 Mart 2016 tarihleri arasında düzenlenen IMO Seyir, İletişim, Arama ve Kurtarma Altkomitesi (NCSR) toplantısında ele alacağı duyurulmuştu. Nihai kararla ilgili henüz bir açıklama yapılmamış olsa da, IMO üyelerinin, ABD'nin teklifi doğrultusunda, Iridium'un GMDSS sistemleri hizmetine dâhil edilmesinin uygun olup olmadığını tartıştıkları biliniyor

Nasdaq Borsası (National Association of Securities Dealers Automated Quotations)'nda işlem gören mobil uydu sistemleri tedarikçisi Iridium, ABD üzerinden 2013 yılında IMO'ya başvurmuş ve bir İngiliz şirketi olan Inmarsat'ın tekelindeki GMDSS hizmetleri pazarında yer alma talebini dile getirmişti. Iridium'un varlığı, Kutup Bölgeleri'ndeki GMDSS kapsamının genişlemesi ve Inmarsat'a karşı makul bir alternatif sunulması anlamına geliyordu.

Fakat IMO çalışma grubundaki uzmanların asıl önem verdiği konu, Iridium'un IMO tarafından belirlenen teknik standartları karşılayıp karşılayamadığını saptamak. Söz konusu standartlar,  %99.9 oranında ağ güvenilirliği ve entegre yedekleme özelliği şartını getiriyor.

Iridium'un 66 adet alçak yörünge uydusu bulunsa da şimdiye kadar birkaç uydusunu kaybettiği biliniyor. Ayrıca, eski bir ağ sistemiyle hizmet sunduğu düşünülüyor.

Raporun vurguladığı bir husus da "tek nokta arızası" ile ilgili. Buna göre Iridium'un, şirketin en önemli ticari ağ geçidi olan Tempe, Arizona'da tek nokta arızası yaşama riski bulunuyor ve böyle bir durumda tüm tehlike alarmları çökebilir.

YEDEKLEME SİSTEMİNİN KURULMASI BEŞ YIL ALABİLİR

Çalışma grubunun ifadelerine göre, sistem arızalarında devreye girecek bir yedekleme sisteminin kurulması beş yıldan önce tamamlanmayabilir.

Iridium ayrıca ileri teknoloji ürünü alçak yörünge uydu sistemi NEXT'i 2018'e kadar hizmete sokmayı planlıyor. Şirketin mevcut uydu sisteminde önemli güncellemeler yapması da beklentiler arasında. Çalışma grubundaki gözlemcilerse, uydu sistemi kurulup test edilmeden önce IMO'dan bir karar vermesinin beklendiğine dikkat çekiyor. Iridium'un GMDSS uyumlu uydu veri terminallerinin 2019'dan önce test edilemeyecek olması durumu biraz daha çıkmaza sokuyor.

ABD'nin aşamalı bir onaylama süreciyle Iridium'un GMDSS tedarikçisi olarak IMO üyeleri tarafından kabul edilmesinde ısrarcı davranacağı NCSR toplantısında anlaşılmıştır. Süreç, Iridium'a prensipte ilk onayın verilmesiyle başlayıp yeni uydu sisteminin ve gemideki uydu veri terminallerinin kurulmasının ardından tam onayla devam edecek.

Iridium'un gerekli koşulları karşılayan bir sistem geliştirmesi için ihtiyacı olan finansal kaynağı ancak ön onayla elde edebileceğini savunanlara karşı çıkan bir gözlemci, IMO'nun kararını belirleyecek en önemli kıstasın seyir güvenliği ve denizdeki acil durumlara karşı etkisi kanıtlanmış uydu sistemlerinin kullanılması olmalı yorumunda bulundu. Gözlemciye göre bir sisteme test edilmeden onay verilmesi denizcilerin hayatlarını tehlikeye sokabilir.

INMARSAT'IN TUTUMU

Inmarsat, GMDSS hizmetlerindeki tekelci konumunu korumak istediği için Iridium'un teklifine karşı çıkmakla eleştiriliyor.

Inmarsat ise rekabeti "memnuniyetle karşıladığını" ancak alternatif sistemlerin de teknik performans ve güvenlik prosedürleri açısından son derece sıkı olan IMO standartlarını Inmarsat gibi karşılaması gerektiğini söylüyor. İki aşamalı bir entegrasyon uygulamasının, IMO'nun ileriye dönük karar verme mekanizmasına uygun düşmeyen bir emsal teşkil edeceği savunuluyor.

Kaynak: TradeWinds Gazetesi

[1] GMDSS  (Global Maritime Distress and Safety System Küresel Deniz Tehlike ve Güvenlik Sistemi), denizde bir kaza olması durumunda arama ve kurtarma ekipleri ile civardaki gemilere hızlı ve otomatik alarmlar gönderen, uluslararası standartlara oturtulmuş bir sistemdir.