İMEAK DTO Eylül 2025 AB Bülteni
Sayın Üyemiz,
Avrupa’da denizcilik sektöründe enerji verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin korunması, dijital dönüşüm, denizcilikte teknolojik uygulamalar ve araştırma alanında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. Küresel Denizcilik Forumu Raporu: Metanol ve Amonyak Sıfır Emisyonlu Yakıtlar Olarak Kullanıma Hazır Hale Geliyor
Küresel Denizcilik Forumu’nun (Global Maritime Forum- GMF) yayımladığı yeni rapora göre, hem amonyak hem de metanolün, sıfır emisyonlu deniz taşımacılığı yakıtı olarak kabul edilmesi teorisi gerçeğe dönüşüyor.
Yaklaşık 40 etkin sektör kuruluşunun yetkilileriyle yapılan röportajlar sonucunda hazırlanan rapor, hem metanol hem de amonyağın denizcilik yakıtı olarak kullanımları için artık ‘hazır’ olduklarını ve 2020 yılında hazırlanan ilk rapordan günümüze kadar geçen süreçte, her iki yakıtın gelişiminde de büyük ilerlemeler kaydedildiğini ortaya koyuyor.
Ancak rapor, yakıtların, 2030 yılından itibaren sektörün hedefleriyle uyumlu ve yaygın kullanımı için, bazı konulardaki gelişim ihtiyacının da altını çiziyor. Metanol moleküllerinin ulaşılabilirliğinin artırılması ve amonyak için ise, ticari amonyak ikmalinin önemli limanlarda yaygınlaştırılması, geliştirilmesi gereken alanların başında geliyor.
GMF Dekarbonizasyon Direktörü Jesse Fahnestock tarafından konuya ilişkin yapılan açıklamada: “Sıfır emisyonlu yakıt ve teknolojilerin geliştirilmesinde son yıllarda mükemmel bir ilerleme kaydedildi. Metanol ve amonyak artık potansiyel çözümler olmaktan çıkıp pilot projelerle uygulama aşamasına geçti. Ancak yolculuğumuzun henüz başındayız ve teknolojik hazırlık süreci tek başına yeterli değil. Sıfır emisyonlu yakıtların gereken hızda ölçeklendirilmesi için, Uluslararası Denizcilik Örgütü’nden, ulusal politika yapıcılardan ve sektör paydaşlarından eyleme geçmelerini bekliyoruz; bu kısım da teknolojik hazırlık aşaması kadar önem arz ediyor.” ifadeleri kullanıldı.
Temel Bulgu ve Öneriler
Rapor, hem metanol hem de amonyağın mevcut durumu hakkında bir dizi temel bulgu ortaya koyuyor. Metanolün kullanımı (60’tan fazla metanol yakıtlı gemi kullanımda, 300’den fazla gemi sipariş aşamasında ve yaklaşık 20 limanda yakıt ikmali yapılmakta) hızla artıyor ve kullanıcılar metanolu nispeten güvenli ve kolay entegre edilebilir buluyor. Daha geniş ölçekte üretimin önündeki en büyük engelin ise, toplam arzın sadece küçük bir kısmını oluşturan ve denizcilik şirketlerinin tedariği konusunda sıkıntılar yaşadığı yeşil metanolün erişilebilirliği olduğu belirtiliyor.
Öte yandan, amonyakla çalışan gemilerde, tam ölçekli motor testlerinin sonuçlarına göre, amonyakla çalışmanın bir geminin tank-to-wake (TtW) mutlak emisyonlarında %90 ila %95 oranında azalma sağlanabileceğini gösteriyor. Operatörler amonyakla çalışan gemilerin güvenli bir şekilde işletilebileceğini ve operasyonel deneyim kazanmak için yakıtı başlangıçta sadece %25 ila %50 oranında aşamalı olarak kullanacaklarını belirtiyor.
(Kaynak: Global Maritime Forum- Maritime Optima Web Sitesi)
2. Dünyanın En Büyük İnsansız Deniz Aracı Klas Sertifikasını Aldı
Dünyanın en büyük otonom deniz aracı (unmanned surface vehicle-USV) olan Saildrone Surveyor klas sertifikasını aldı.
İnsansız otonom araçlar kullanarak deniz güvenliği, okyanus haritalandırma, meteorolojik ve oşinografik veri sağlama amaçlarıyla üretilen USV’lerin en büyük sınıfı olan Surveyor, 20 metre uzunluğunda ve insan olmadan tamamen otonom olarak çalışabiliyor.
California merkezli girişim Saildrone’un kurucusu ve CEO’su Richard Jenkins: “ABS Klas Sertifikasını elde etmek çok büyük bir yatırım ve uzun bir süreç gerektirdi, ama dünyada bunu başaran ilk şirket olmaktan ve sistemimizin bu sertifikanın gerektirdiği yüksek standartları karşılıyor olmasından gurur duyuyoruz.” açıklamalarında bulundu.
Yüksek çözünürlüklü haritalandırma yapılabilmesi için tasarlanan Surveyor, hem okyanusta hem de sığ sularda haritalandırma yapabiliyor ve 7 bin metre derinliğe kadar haritalandırma yapma kapasitesine sahip bulunuyor.
Üzerinde Acoustic Doppler Current Profilers (ADCPs), Teledyne Pinnacle 45 kHz ADCP ve Simrad EC150-3C ADCP gibi donanımlar da bulunduran Saildrone Surveyor, okyanus üzerindeki hava durumunu da ölçümleyebiliyor.
Şirketin tasarladığı bir önceki USV modeli Saildrone Explorer'ın geliştirilmiş versiyonu olan Saildrone Surveyor’ın üzerinde güneş panelleri bulunuyor ve o da tıpkı Saildrone Explore gibi güneş enerjisiyle çalışıyor.
Saildrone tarafından paylaşılan bilgilere göre şu ana kadar dünya üzerinde bulunan okyanusların sadece yüzde 20'sini haritalandırabilmiş durumdayız. Saildrone, Surveyor modeli ile okyanusların daha büyük bir kısmını haritalandırmayı hedefliyor.
(Kaynak: ABS)
3. IBIA 2025 Yılı Genel Kurul Toplantısı Hong Kong’ta Gerçekleştirilecek
Uluslararası Bunkerciler Birliği (International Bunker Industry Association- IBIA) 2025 Yılı Genel Kurul Toplantısı 18-20 Kasım 2025 tarihleri arasında Hong Kong’ta yapılacak.
Hong Kong Denizcilik Haftası (Hong Kong Maritime Week- HKMW) kapsamında gerçekleştirilecek etkinlik, uluslararası bunker işletmeciliği ve enerji sektöründen üst düzey yetkilileri, girişimcileri ve paydaşları bir araya getirerek son teknik düzenlemeleri, mevzuat değişikliklerini ve yakıt ikmal zincirindeki gelişmeleri değerlendirebilecekleri bir platform sunacak.
Alternatif yakıtlar, küresel ve bölgesel pazarlardaki durum, düzenleyici gelişmeler ve dijital dönüşüm konularının ele alınacağı program, 18 Kasım'da, LNG, metanol ve biyoyakıtlardaki önemli gelişmeleri içeren eğitim oturumlarıyla başlayacak ve akabinde Renaissance Harbour View Hotel’de düzenlenecek resepsiyon ile sona erecek.
19-20 Kasım tarihlerinde ise, yakıt arz ve talebindeki mevcut durumun, mevzuat güncellemelerinin, yakıtların gelecekteki dönüşümünün, dijitalleşme ve bölgesel piyasa trendlerinin ele alınacağı paneller düzenlenecek.
(Kaynak: IBIA)
4. Norveç’ten Temiz Enerji Devrimi
Norveç merkezli enerji ve nükleer teknoloji alanında faaliyet gösteren iki firma, küçük modüler reaktörlerle (small modular reactors-SMR) donatılmış yüzen nükleer enerji santralleri geliştirmek için güçlerini birleştirdi.
Nükleer proje geliştiricisi Norsk Kjernekraft ile açık denizlerde elektrik üretimi alanında faaliyet göstermeyi hedefleyen Ocean-Power AS, imzaladıkları mutabakat zaptı (Memorandum of Understanding-MoU) kapsamında küçük modüler reaktörlerin, kendi mekanik itme gücü olmayan düz tabanlı bir tekne olan mavnalara yerleştirileceği bir konsept üzerinde çalışacak.
Arazi kullanımını en aza indiren bu yenilikçi proje kapsamında tasarlanacak yüzen nükleer santraller, hem açık denizlerde hem de kıyıya yakın bölgelerde konuşlandırılabilecek. Bu sayede, uzak sanayi bölgelerinden açık deniz petrol ve gaz platformlarına kadar birçok farklı noktaya sıfır emisyonlu enerji sağlanabilecek.
Mevcut konseptle, her biri 200–250 megavat (MW) kapasiteli yüzer ünitelerde gaz ve buhar türbinlerini bir arada kullanan kombine çevrim sistemleriyle elektrik üretimi hedefleniyor. Bu üniteler, açık deniz versiyonunda yakındaki platformlara enerji sağlarken, kıyıya yakın versiyonunda elektrik şebekesine güç verecek.
Projeyle aynı zamanda, santrallerden çıkan karbondioksitin yakalanarak boru hattıyla taşınması veya sıvılaştırarak gemilerle nakledilip kullanılması veya kalıcı olarak depolanması tasarlanıyor.
Firma yetkilileri, girişim başarılı olursa, hem Norveç’te hem de başka yerlerde; güvenli, kesintisiz, düşük karbonlu enerji sağlayan ve ihraç edilebilir nükleer çözümlerin önünü açabileceğini ve bunun Norveç’in iklim hedeflerine ulaşmasına katkıda bulunurken gelecek nesillere değer yaratmanın da önemli bir parçası olabileceğini ifade ediyor.
(Kaynak: Ocean Power- World Nuclear News- Interesting Engineering Web Sitesi)
Bilgilerinize arz ve rica ederim.
Saygılarımla,
İsmet SALİHOĞLU
Genel Sekreter