• Anasayfa
  • |
  • Gemiler kaynaklı petrol kirliliğine karşı 50 yıllık çalışma

Gemiler kaynaklı petrol kirliliğine karşı 50 yıllık çalışma

Bir başarı hikayesini gözler önüne seren sergi

Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO), Uluslararası Tanker Sahipleri Kirlilik Federasyonu (International Tanker Owners Pollution Federation Ltd -ITOPF)  ve Uluslararası Petrol Kirliliği Tazmin Fonu (International oil Pollution Compensation Funds -IOPC Funds); hükümet ve sektör arasındaki 50 yıllık başarılı işbirliğini göstermek, gemilerden kaynaklanan büyük çaplı petrol dökülmelerinin etkili ve sürdürülebilir bir şekilde azaltımını sağlamak, bir kaza meydana geldiğinde hazırlık ve müdahale için etkin sistemler kurmak ve bu etkiyi tazmin etmek için kapsamlı bir mekanizma yaratmak amacıyla bir sergi düzenlemiştir. Bu gurur duyulması gereken bir hikayedir.

Sergi; IMO, IOPC Funds ve ITOPF tarafından, Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Chamber of Shipping- ICS), Uluslararası P&I Grupları Birliği (International Group of Protection and Indemnity Associations-IGP&I), Uluslararası Petrol Endüstrisi Çevre Koruma Birliği (International Petroleum Industry Environmental Conservation Association-IPIECA), Uluslararası Denizlere Petrol ve Kimyasal Dökülme Kontrolü Organizasyonu (International Spill Control Organization-ISCO) ve Petrol Şirketleri Uluslararası Denizcilik Forumu (Oil Companies International Marine Forum-OCIMF)'nun destekleriyle düzenlenmiştir.

http://www.imo.org/en/About/Events/Pages/50-Years-Working-Together.aspx linki aracılığıyla konu ile ilgili zaman tüneli ve sergi tabloları incelenebilir.

50 yıllık işbirliği

1967'de Torrey Canyon'un batması, dünyanın dikkatini büyük çapta denizcilik yakıtı dökülmelerinin çevresel etkilerine ve risklerine çekmiştir. Bu hiçbir şekilde bir gemiden kaynaklanan ilk petrol dökülmesi olmamasına rağmen, 1950'li ve 1960'lı yıllar arasında petrol tankerlerinin büyüklüklerinin artmasıyla birlikte, o dönemlerdeki en büyük dökülmeydi. Bu kaza, birincil sonuçlarından ziyade olumlu yönde değişim için katalizör görevi görmesi nedeniyle önemlidir. 50 yıl sonunda gelinen nokta; kapsamlı bir mevzuat sistemi, belirgin bir şekilde gelişmiş denizcilik sektörü, iyi hazırlık ve müdahale sistemleri ve kirlilikten etkilenenler için yeterli tazmin.

Söz konusu olaydan bu yana gerçekleşen önemli başarılara işaret etmek amacıyla; hükümetler ve çeşitli petrol, denizcilik ve müdahale sektörlerini temsilen 9 ortak kuruluş, son 50 yıldaki gelişmenin hikayesini anlatmak için biraraya gelmiştir.

Üç alanda büyük gelişmeler meydana gelmiştir:

Önleme: Geliştirilmiş seyir güvenliği, gemi inşası , eğitim ve risk azaltımını içermektedir. Son 50 yıldaki bulgular, bu önemli değişikliklerin petrol döküntülerinin sayısını ve hacmini başarılı ve çarpıcı şekilde nasıl azalttığını göstermektedir. Bugün, tankerlerden öenmli petrol döküntüleri nadir gerçekleşen bir olaydır.

Hazırlık ve Müdahale: Hem farkındalık ve hem de petrol dökülmeleri meydana geldiğinde daha iyi bir müdahale sağlayan pratik ve yüksek teknoloji geliştirmek için devam ettirilmiştir.

Sorumluluk ve Tazminat Yönetimi: Gemi kaynaklı bir petrol dökülmesi olduğunda güçlü bir tazminat ve sorumluluk sistemi mevcudiyeti, geciktirmeksizin ve etkin bir tazminat için uygun fonlama mekanizmaları ve kirlilik etkisinin zararını karşılamayı sağlamaktadır.

Küresel ölçekte yakıt ihtiyacı devam edecektir. Ticaret modeli; bir ülkenin ithalatçı konumdan ihracatçı konuma gelmesi, bir başka ülkenin ekonomik büyümesi ve ticaret ortaklarının değişmesi gibi farklılıklar gösterir. Tüm bunların arasında denizcilik, bir ülkenin yakıt ihtiyacını karşılayan en etkin sektör olmaya devam etmektedir. Küresel ticarette hükümet ve sektör arasındaki işbirliği halen bu hikayenin başlangıcındaki kadar önemlidir.

Kaynak: www.imo.org