• Anasayfa
  • |
  • Gemilerini Scrubber (Egzoz Gazı Temizleyicileri) ile Donatan Gemi Sahipleri için Kazanç Olasılıkları

Gemilerini Scrubber (Egzoz Gazı Temizleyicileri) ile Donatan Gemi Sahipleri için Kazanç Olasılıkları

Scrubber'lar ile donatılmış ham petrol tankerlerinin, üç yıllık dönemde kiralama piyasalarında prim kazanmakta olduğu, ancak ileriye dönük kazançlarının anlaşılmasının, kurallar ve fiyat riskleri sebebi ile zor hale geldiği, 

Dönemsel kiralama piyasalarındaki işaretlerin, gemilerine scrubber kuran ham petrol tankeri sahiplerine yatırımlarını geri kazanılabileceğini gösterdiği, ancak bazı piyasa katılımcılarının, yakıt fiyatı ve kurallardaki belirsizlikler sebebiyle gemilerinin uzun vadeli kazanç görünümlerinin baltalanabileceğine inandıkları, 

2018 yılı Eylül ayından bu yana bir dizi kurulum ile, scrubber kullanan kişiler için tatmin edici bir pazar manzarası çizen, 'scrubber' monte edilmiş gemilere yönelik bir ticaret modeli ortaya çıktığı, 

Braemar ACM şirketinin, scrubberlar ile ilgili anlaşmalarda en yaygın dönem olan üç yıllık kiralamalar için oran değerlendirmelerine göre, 2019 veya 2020'de teslim edilmek üzere, scrubber ile donatılmış bir eko-VLCC (büyük ham petrol tankeri) için günlük ücretin, geçen cuma günü itibariyle teknolojisi olmayan bir eko-tanker için olandan 4.000 dolar daha yüksek olduğu, 

Daha az likiditeye sahip segmentlerde ise scrubber ile donatılmış bir eko suezmax tankeri için kar payı, günde 2.500 dolar iken, scrubber ile donatılmış aframax tankeri için günlük 3.500 dolar olduğu, 

Scrubber ile donatılmış tankerlerin, 2020'den sonraki ilk dönemde %0,5 kükürtlü yakıttan ton başına 200 ila 300 $ arasında daha ucuz olması beklenen yüksek kükürtlü yakıtı (HSFO) kullanmaya devam edebilecekleri, dolayısı ile bazı piyasa katılımcıları tarafından bu tür fiyatların gemi sahipleri tarafından daha uygun olacağının kabul edildiği, 

Scrubber ile donatılmış bir VLCC'nin günlük primi 4.000 $ - 4.500 $ arasında tespit edildiğinde, Banchero Costa araştırma başkanı Ralph Leszczyn-ski'nin, bir armatörün işini kaybetme ihtimalide göz önüne alındığında, scrubber maliyetini ancak üç yılda geri ödeyebileceğini söylediği ve Leszczynski'nin "Bu durum, cebinde çok fazla para bırakmazdı" şeklinde ifade ettiği, 

New York'ta çalışan bir analistin: "Zaman çizelgesi oranları, yakıt maliyetlerinden tasarruf etme fırsatının dışında scrubber ekipman maliyetini yansıtmış olabilir. Gemi sahipleri daha ucuza satış yaparken, anlaşmalar kiralayanlar için iyidir" şeklinde eklediği, 

Scrubber ile donatılmış tankerler için kiralama pazarları henüz emekleme aşamasındayken, önümüzdeki dönemlerde çok daha fazla kurulumun ortaya çıkacağının beklendiği, 

Mevcut sipariş defterine göre, DNV GL tarafından, scrubber ile donatılmış petrol ve kimyasal tankerlerin toplam sayısının 111'den, 2019 yılında 320'ye ve 2020 yılında 334'e çıkaracaklarının tahmin edildiği ve en az 68 VLCC, 43 suezmax ve 50 aframax'ın scrubberlar ile donatılacağı, 

Bununla birlikte, bu rakamların, tanker kiralama oranlarında scrubber içermeyen gemilerin sayısı sebebiyle azalmakta olduğu, 

Piyasa katılımcılarına göre, ticarethaneler ve büyük petrol firmalarının, bugüne kadar bildirilen scrubber kurulumlarına dayalı olarak, scrubber monte edilen gemileri kiralamayı en çok isteyenler oldukları, 

Bu durumun, muhtemelen bahse konu şirketlerin, ağır kükürtlü yakıtlar ve %0,5 kükürtlü yakıtlar arasındaki fiyat avantajından en iyi şekilde faydalanabilmelerinden kaynaklandığı, ancak bazı analistlerin bu konuda yapılan hesaplara karşı dikkatli olunması gerektiğini belirttiği, 

VesselsValue analisti Sn Court SMİTH'in, "Petrol üreticileri, yakıt seçimlerindeki esneklik nedeniyle scrubber ile dontaılmış gemileri tercih edebilirler, ancak her petrol şirketinin ayrı bir nakliye stratejisi vardır, bu yüzden geniş genellemeler yapmak zordur" şeklinde ifade ettiği, 

Kiralamak için istekli olan gemi sahiplerinin, risk karşıtı özel şirketler olduğu, scrubber yatırımlarına istekli olan bazı gemi sahiplerinin ise kenarda kaldıkları, 

Bir komisyoncunun, "Daha büyük, daha deneyimli bazı gemi sahiplerinin, scrubberlarla donatılmış gemilerini 2020 yılı sonrasında kiralamak yerine kendilerinin yaydıkları yakıt fiyatından kazanç sağlayabilmek için ticarette kullanmak isteyebilirler" şeklinde ifade ettiği, 

Yunanistan'daki Sea Traders firmasında Teknik Direktör olan Sn. Panos KOURKOUNTİS'e göre, bir VLCC sahibi, yakıt fiyatının; ton başına ve üzerinde 200 $ olması durumunda, bir yıl içinde scrubber yatırımının geri karşılanabileceği,

Ancak, bunker piyasalarının uzun vadede nasıl performans göstereceğine dair büyük bir belirsizlik olduğu, 

Birçok petrol analistinin, HSFS'nin %0,5 kükürtlü yakıtlara olan iskontosunun, 2020 yılında, scrubber tesislerindeki artış nedeniyle gelecek on yılın ilk yarısında daralmadan önce önemli ölçüde genişleyeceğini öngördüğü, ancak, pek çoğunun, böyle bir iyileşmenin tam zamanlaması ve kapsamı konusunda kesin fikri olmadığı, 

Scrubber ile donatılmış bir gemi sahibinin, "Üç yıllık kiralama pazarı için, scrubberlarla donatılmış tankerlerin aranacağını düşünüyorum. Ancak kiralayanlar, beş yıllık anlaşmalar yapmaya gerçekten istekli değiller. Muhtemelen çok fazla fiyatlandırma riski olduğunu düşünüyorlar" şeklinde ifade ettiği, 

Düzenleyicilerin, bazı öngörülemeyen piyasa hareketlerine yol açabileceği, 

En tercih edilen tip olan açık döngü gaz scrubberların daha ucuz olduğu, ancak kapalı devre veya karma versiyonlardan daha az çevre dostu olarak kabul edildiği, kiralayanların, gemileri donatırken üçünü birbirinden ayırmak zorunda olduğu, ancak bu durumun gelecekte değişebileceği, 

İLK HAMLE SİNGAPUR'DAN  

2018 kasım ayı sonunda, Singapur Denizcilik ve Liman İdaresinin, 1 Ocak 2020'den itibaren sularında açık döngü gaz scrubberlarının kullanımının idareleri tarafından yasaklanacağını söylediği ve diğer bazı limanların bu kuralı takip edeceğini belirttiği, 

Braemar ACM'nin küresel araştırma başkanı Sn. Henry CURRA'nın; "Bu, scrubber ekonomisine biraz zarar vermektedir, fakat hiç kimse limanlarda yakıt maliyetlerinden tasarruf etmek için scrubberlara yatırım yapmıyor, asıl düşünülen açık denizlerdeki yapılan tasarruflar," şeklinde açıkladığı, 

Bu açıklamanın, kamuya açık petrol şirketleri üst düzey yönetimlerinin, açık devre scrubberlar hakkındaki politikalarını, veya karasularında kirlilik konusunda kaygılanan ülkeleri (Avusturalya gibi) 2020 yılının ilerisinde düşünmeye sevk edeceği, 

Scrubber tartışmalarının önümüzdeki 12 ay boyunca, düz ekonomiden keskin bir şekilde uzaklaşıp "kamu imajı" ve petrol şirketlerinin hisse fiyatları üzerindeki etkisine doğru kayacağı, belirtilmiştir.