• Anasayfa
  • |
  • IMO 2020-Temiz Hava İçin Temiz Denizcilik Hk.

IMO 2020-Temiz Hava İçin Temiz Denizcilik Hk.

Gemilerden kaynaklanan zararlı kükürt oksit (SOx) emisyonlarını önemli ölçüde azaltacak olan küresel düzenleme 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren yürürlüğe girerek hem insan sağlığı hem de çevre için önemli faydalar sağlayacaktır.

1 Ocak 2020 tarihinden itibaren, gemilerde kullanılan yakıtın kükürt içeriğinin küresel üst limiti %0,5’e (%3,5'ten) düşürülecektir. Sınırın halihazırda %0,1 olduğu belirli Emisyon Kontrol Alanları (Baltık Denizi, Kuzey Denizi, Kuzey Amerika Bölgesi, Birleşik Devletler Karayip Denizi Bölgesi) dışında çalışan tüm gemiler için "IMO 2020" olarak bilinen azaltılmış limit zorunlu olacaktır.

Yeni üst limit uygulaması ile gemilerden kaynaklanan toplam SOx emisyonlarında %77'lik bir azalma meydana gelecek ve bu da yıllık ortalama 8,5 milyon mt SOx azaltımına eşdeğer olacak, yakıt kullanımında oluşan küçük zararlı maddeler olan partikül madde miktarında ise azalma elde edilecektir.

Sonuç olarak, bahse konu uygulama ile felç, astım, akciğer kanseri, kardiyovasküler ve pulmoner hastalıklarda azalma beklenmektedir. Gemilerden kaynaklanan kükürt emisyonlarının azaltılması, asit yağmuru ve okyanus asitlenmesinin önlenmesine yardımcı olacak, tarım ürünlerine, ormanlara ve su türlerine fayda sağlayacaktır.

Yeni limit, gemilerden kaynaklanan kirliliği önleme standartlarının geliştirilmesi denizcilik sektörünün güvenliği ve verimliliğinin yanı sıra deniz emniyetinden sorumlu olan Uluslararası Denizcilik Örgütü'nün (International Maritime Organization-IMO) himayesindeki temel çevre anlaşması, Gemilerden Oluşan Kirlenmenin Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesi’nin (Convention for the Prevention of Pollution from Ships-MARPOL) bir parçasıdır.

Gemi yakıtlarının kükürt içeriği küresel limitinin %0,5 seviyesine düşürülmesi kararı 2008 yılında alınmış ve Ekim 2016 tarihinde tekrar onaylanmıştır.

Kükürt içeriği seviyesi değişiminin sorunsuz uygulamasını sağlamak için IMO ve sektör paydaşları tarafından çok büyük bir hazırlık çalışması yapılmıştır. IMO, gemi uygulama planı (yeni yakıtlar ve tank temizliği için risk değerlendirmesi gibi konuların ele alınması) ve Liman Devleti kontrol kılavuzları dahil olmak üzere, denizcilik sektörü ve Üye Devletlerin hazırlanmasına yardımcı olacak bir takım kılavuz yayınlamıştır.

IMO Genel Sekreteri Sn. Kitack LIM, “Son üç yıldır, IMO Üyesi Devletler, denizcilik endüstrisi ve yakıt tedarikçileri, gemi yakıtlarının kükürt içeriğindeki bu büyük değişime hazırlanmak için büyük bir gayretle çalışmaktadırlar. Uygulamanın sorunsuz olacağına ve yakın zamanda yararlarının hissedileceğine inanıyorum. Rafineriler, armatörler, denizciler, sanayi kuruluşları ve diğer unsurların, insan sağlığı ve çevre için büyük faydaları olacak bu son derece önemli değişime hazırlanma çalışmaları için minnettarım.” açıklamasında bulunmuştur.

IMO Sekreteryası, düzenlemenin yürürlüğe girmesiyle bahse konu uygulamayı desteklemek amacıyla, Üye Devletlerden ve denizcilik endüstrisinden gelen sorular için özel bir e-posta adresi belirlemiştir (imo2020@imo.org).

Rafineriler, uyumlu yakıt tedarik etmek için yüksek ve düşük kükürt içeriğine sahip olan yakıtları karıştırabilecektir. Yakıtlarda katkı maddeleri karışımı, yağlama gibi diğer özellikleri geliştirmek için kullanılabilir. Ayrıca gemiler, sıvılaştırılmış doğalgaz ya da biyoyakıtlar gibi düşük, hatta sıfır kükürtlü farklı yakıtlar da kullanabilirler. Bununla birlikte, gemide farklı yakıtların karışımı ve birlikte kullanılması önerilmemektedir. Armatörler, konu ile ilgili ISO standartlarından (ISO 8217 ve ISO / PAS 23263: 2019) faydalanmalı; kullanılacak uyumlu yakıtların uyumluluk, stabilite ve diğer ilgili karakteristik özelliklerini test etmelidir.

Bayrak Devletleri’nin kükürt limiti gerekliliklerini karşılamak için “eşdeğer” uygulamaları onaylaması durumunda gemilerde “Scrubber” olarak bilinen egzoz gazı temizleme sistemleri monte edilerek havayı kirleten bileşiklerin sınırlandırılması sağlanmaktadır. Scrubberlar, IMO Kılavuzlarına uygun olarak kükürt oksitleri makine ve kazanın egzoz gazlarından uzaklaştırarak gemilerin ağır yakıt kullanmaya devam etmelerini sağlamaktadır.

 

Kaynaklar

  • IMO Sulphur 2020 web sayfasında sıkça sorulan sorular yanıtlanmakta ve gereksinimi ana hatlarıyla belirten, kural hakkında en sık sorulan soruları yanıtlayan ve uygulamayı destekleyen, en iyi uygulama kılavuzlarını, Liman Devleti Kontrolü ile numune alma kılavuzu gibi dokümanları içeren IMO belgelerinden oluşan broşür bulunmaktadır. (Sulphur 2020 ve broşür linki)
  • IMO, ilgili tüm kılavuzların, en iyi uygulamaların ve benzerlerinin derlenmesini tek bir IMO yayını olarak sunulmuştur. (IMO 2020: Consistent Implementation of MARPOL Annex VI, 2019 Edition I666E, ISBN 978-92-801-17189) .
  • IMO sempozyumundan Sulphur 2020 ve alternatif yakıtlar ile ilgili sunumlar yayınlanmıştır. (Link)
  • ICS’nin IMO 2020 denizcilik şirketleri ve ekiplerine uyum kılavuzu/ Compliance with the

2020 ‘Global Sulphur Cap’. (Link)

  • % 0,5 kükürtlü deniz yakıtının temini ve kullanımı konusunda Ortak Endüstri Kılavuzu. (Link)
  • INTERTANKO 2020 Uygulama Kılavuzu (Link)
  • Yönetmelikler ve bunlara nasıl uyulacağı ile ilgili ücretsiz video eğitim paketi yayınlanmıştır (https://landing.videotel.com/sulphur2020)
  • Uluslararası Yanmalı Motorlar Konseyi (CIMAC) tarafından yayınlanan "Stabilite ve uyumluluğa bağlı olarak deniz yakıtı kullanımı" Kılavuzu (Link)

 

Kaynak      : IMO Press Briefings/34 - 19.12.2019