• Anasayfa
  • |
  • IMO'da Daha İyi Sera Gazı Politikası Oluşturmak İçin Cevaplanacak 5 Soru

IMO'da Daha İyi Sera Gazı Politikası Oluşturmak İçin Cevaplanacak 5 Soru

Uluslararası Denizcilik Örgütü'nün Sera Gazı ile ilgili Mesleki Çalışma Grubunda çok sayıda ülkeden delegenin yer alması planlanmaktadır. Sera gazı azaltma önlemlerinin veya hangi önlem kombinasyonunun desteklenmesi gerektiğini kararlaştırabilmek için delegelerin aşağıdaki beş soruya cevap araması beklenmektedir.

Kısa süreli sera gazı azaltma önlemlerinin kısa bir süre içinde kabul edilmesi için yapılması gereken çok fazla çalışma bulunmaktadır. Ayrıca, ülkeler arasında hız azaltma, şaft gücü sınırlaması ve operasyonel verimlilik konusunda göreceli değerlere ait görüşlerde de büyük farklılıklar mevcuttur.

Sürekli bir politikayı savunmak yerine, bazen geri adım atmak ve gerçekten ne yapmaya çalışıldığını düşünmek ülke ve kurumlara yardımcı olacaktır. 

Uluslararası Temiz Ulaşım Konseyi’nde uzmanlık alanı kapsamında; halk sağlığına fayda sağlamak ve iklim değişikliğini hafifletmek için mevcut seçeneklerin belirlenmesine yardımcı olmak amacıyla, deniz taşımacılığının yanı sıra karayolu taşımacılığında ve havacılıkta da düzenleyicilere açık, tarafsız araştırma ile teknik ve bilimsel analizler sunulmaktadır. 

Denizcilik faaliyetlerinden kaynaklanan sera gazı emisyonlarını önlemek için politika seçenekleri yıllardır analiz edilmektedir. Toplantıya katılacak her delegenin IMO'daki kısa vadeli sera gazı önlemlerini değerlendirirken cevap aramaları gereken beş soru bir araya getirilmiştir.

  1. Etkili mi? Uluslararası denizcilik faaliyetlerinden kaynaklanan sera gazı emisyonları beklenenden daha fazla oranda azaltılabilir mi? Özellikle, beklenen sonuç IMO’nun 2030 karbon yoğunluğu hedefinin aşılmasıyla tutarlı mı?
  2. Olgunlaşmış mı? 2023'ten önce uygulanabilir ve emisyonları azaltabilir mi? IMO’nun bir politikayı kabul etmesi ile yürürlüğe girdiği zaman arasında iki yıllık bir gecikme olduğu hatırlatılmaktadır. Politika, 2023'ten önce devletler tarafından kabul edilebilecek, uygulanabilecek ve emisyonları azaltmaya başlayabilecek kadar olgun olmalıdır. IMO ile bir fikrin ortaya çıkması için geçen süre konusunda gerçekçi olunmalıdır. Bu süre prosedür ve politika ile uzayabilmektedir.
  3. Şeffaf mı? Uyumluluk, izlenebilir, doğrulanabilir ve uygulanabilir mi? Kağıt üzerindeki mükemmel bir düzenleme, uyumluluğun düşük ve uygulamanın zayıf olması durumunda anlamsız kalmaktadır. Sera gazı politikalarını tasarlarken düzenleyicilerin akılcı davranması gerekmektedir. Yetkili makamlar yanlış, erişilmesi ya da doğrulanması zor olan veriler etrafında kurallar oluştururlarsa, emisyonları kesmek yerine sistemi yanlış noktalara sürükleyen amacından uzak uygulama ve sonuçların oluşmasına neden olabilirler. Şeffaflık; yüksek uyumluluk, güçlü uygulama ve eşit şartlar oluşmasını sağlamaktadır.
  4. Ölçeklenebilir mi? Sadece emisyonları azaltmak için değil, aynı zamanda ortadan kaldırmak amacıyla tasarlanan orta ve uzun vadeli önlemlerle ne ölçüde uyumludur? Enerji tüketimini azaltıp düşük ve sıfır karbonlu yakıt ve teknolojilerin kullanımına teşvik eder mi? IMO'nun mevcut filoda emisyonları azaltmak için uyguladığı politikalar, denizcilikte verimlilik konusunda bilinen piyasa başarısızlıklarını da ele alacak ve yeni yakıt türlerinin yüksek yenilenebilir enerji talepleri nedeniyle kritik olacak sektörün toplam enerji ihtiyacını azaltacaktır.
  5. Adil mi? Korunmasız, hassas veya iklim açısından duyarlı nüfusları ve üye ülkeleri koruyor mu? Sera gazı emisyonlarını azaltma politikaları da bu grupları korumak ve sürdürülebilir ticareti teşvik etmek için tasarlanabilir. Herhangi bir politika, sera gazı yok etmenin kalkınma ile paralel olarak ilerlediğinden emin olmak için devletler üzerindeki orantısız bir olumsuzluk yaratabilecek etkilerden kaçınmalıdır.

Kaynak      : Lloydslist/11.11.2019