İMEAK DTO Yönetim Kurulu Başkanı Kıran, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Turhan İle Birlikte Dünyanın İlk Hidrolik Hibrit Römorkörünün Hizmete Alınması Törenine Katıldı.

İMEAK DTO Yönetim Kurulu Başkanı Kıran, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Turhan İle Birlikte
Dünyanın İlk Hidrolik Hibrit Römorkörünün Hizmete Alınması Törenine Katıldı.
Cahit Turhan:” Bugün gemi inşa sanayimiz en son teknolojiyi kullanarak çevreye duyarlı
gemiler inşa edebilen önemli bir sektör konunumuna geldi”
Tamer Kıran:” Tersanelerimizde, katma değeri yüksek deniz araçları üreterek ihraç ediyoruz.”
İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan ile birlikte dünyanın ilk Advanced Variable Drive (AVD) teknolojisine sahip Hidrolik Hibrit Römorkörü olan BOĞAÇAY XXXVIII’in hizmete alınması dolayısıyla SANMAR Altınova Tersanesinde, 11 Ocak 2020 Cumartesi günü düzenlenen törene katıldı.
Törende konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Turhan, Türkiye’nin, pek çok alanda olduğu gibi tersanecilik sektöründe de son dönemde önemli ilerlemeler kaydettiğini belirtti. Bakanlık olarak denizcilerimizin bahtını ak, yolunu açık etmek için ne gerekiyorsa yaptıklarını belirten Turhan, “Türkiye’nin, Türk milletinin denizci millet özelliğini hatırlaması için her türlü desteği verdik, vermeye devam ediyoruz, devam edeceğiz” dedi.
Gerçekleştirdikleri denetim ve uygulamalarla gemilerimizi beyaz listeye taşıdıklarını, denizcilerimizin üzerindeki yükü paylaşmak için ÖTV’siz yakıt uygulamalarını hayata geçirdiklerini anlatan Turhan, 2004 yılından bu yana yıllık ortalama 496 milyon TL olmak üzere sektöre 8 milyar TL destek sağladıklarını, uluslarası liman sayısını 152’den 181’e çıkardıklarını, yat liman sayısının 41’den 62’ye, yat bağlama kapasitesinin ise 8 bin 500’den 19 bine çıktığını söyledi.
“Türk sahipli deniz ticaret filomuz bundan 17 yıl önceye göre 3 katı üzerinde büyüyerek 8 milyon 900 DWT’den, 28 milyon 600 bin DWT büyüklüğe ulaştı. 19. sıradaki Türk sahipli filomuz bugün dünya sıralasında 15. sıraya çıktı” diyen Cahit Turhan, toplam yük elleçlemesinin de 190 milyon tondan 460 milyon tona ulaştığını belirtti.
“Dünya Ölçeğinde Gemi İnşa Sanayinde Söz Sahibi Ülkelerdin Biri Haline Geldik”
Tüm bunların yanında gemi inşa sanayisinde de devrim niteliğinde atılımlar yapıldığını anlatan Cahit Turhan, şunları söyledi:
“Bugün çok şükür dünya ölçeğinde gemi inşa sanayinde söz sahibi ülkelerden biri haline geldik.Bunda tersaneciliğimizin önünü sıkışmış olduğu Tuzla’dan tüm kıyılarımızı kapsayacak şekilde açmamızın rolü büyüktür. Tabii ki tersanecilik hizmeti veren özel sektörümüzün, girişimcilerimizin de bunda çok önemli katkısı ve payı vardır. Yıllar içerisinde devletimizin yaptığı yatırımlar ve kapsamı genişletilen tasarım desteği, tersanelerin kira sürelerinin 49 yıla çıkartılarak yatırımların önününü açılması, devlete ödedikleri kira bedelleri yerine hasılattan pay alınması, ecrimisil ödeme zorluklarının kaldırılması tersanelerimizin irtifak hakkı konulan alanları teminat olarak gösterilebilmesinin önünün açılarak kredibilitelerinin de yükseltilmesi tersanelerimizin ÇED raporlarının ve imar planlarının onaylanması gibi önemli atılımlar yaptık. Bu ve benzeri adımlarla gemi inşa sanayimizin şaha kalkmasını sağladık. Neticede bugün gemi inşa sanayimiz en son teknolojiyi kullanarak çevreye duyarlı gemiler inşa edebilen önemli bir sektör konunumuna geldi.”
Türkiye’nin, Gemi İnşa, Tamir, Bakım ve Onarımındaki Başarıları
İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran da yaptığı konuşmada, Türkiye’nin, gemi inşası, tamiri, bakımı ve onarımında büyük başarılara imza atan bir ülke haline geldiğini kaydetti.
Tamer Kıran, 2019 yılında 130.169 DWT’lik 21 adet geminin teslimini gerçekleştiren tersanelerimizin, son yıllarda hem savunma sanayi projelerinde büyük başarı sağladığını, hem de bulunduğu coğrafi konum itibariyle bölgede bir bakım-onarım üssü haline geldiğini belirterek, “Rakamlar, 2018 yılında tersanelerimizde yaklaşık 22.000.000 DWT’lik bakım-onarım gerçekleştirildiğini gösteriyor. Sektörümüzün çalışan sayısı ise 30.300 kişi dolayına ulaştı.” dedi.
2002 yılında 37 adet olan faal tersane sayımızın, Ağustos 2019 itibarıyla 80’e ulaştığını, 2019 yılı itibarıyla bu tersanelirimizin 4,44 Milyon DWT’luk kurulu kapasiteye sahip olduğunu anlatan Tamer Kıran, 2018 yılında gemi ve yat ihracatının 990 Milyon USD olarak gerçekleştiğini kaydetti.
2020 yılı Ocak ayı gemi sipariş defterlerinde tersanelerimizde 170 adet gemi siparişinin görüldüğünü belirten Tamer Kıran, bunların büyük çoğunluğunu römorkörlerin oluşturduğunu, Türkiye’nin adet bazında, Çin, Japonya ve G. Kore’den sonra dördüncü sırada yer aldığını kaydetti.
Yat üreticilerinin de, özellikle 24 metre ve üstü süperyat inşasında 2007 yılından itibaren istikrarlı bir yükseliş gösterdilklerini anlatan Tamer Kıran, “2019 global sipariş defteri verilerine göre; Türkiye 3.000 m toplam uzunluk ve 41.553 toplam GRT ile süperyat inşa sıralamasında dünyada 4. sırada bulunuyor.” dedi.
“Katma Değeri Yüksek Deniz Araçları Üreterek İhraç Ediyoruz”
Tamer Kıran, “Bugün tersanelerimizde yabancı alıcılara -şu anda yaşamakta olduğumuz örnekte olduğu gibi- LNG yakıtlı hibrid yolcu ve araç ferileri, LNG yakıtlı römorkörler, LNG yakıtlı hidrolik hibrid sevk sistemine sahip römorkörler ve uzaktan kumandalı tekneler gibi katma değeri yüksek deniz araçları da üreterek ihraç ediyoruz. Diğer taraftan, MİLGEM projesinde alınan sonuç, ulus olarak hepimizin göğsünü kabarttı. Kendi yerli teknik gücümüze dayanmanın, nasıl başarılar sağlayabildiğini, MİLGEM örneğinde yaşadık. Artık Türkiye, savunma amaçlı projelerde giderek kendinden söz ettiren bir konuma ulaşmıştır.” diye konuştu.
Türkiye ilk LNG tahrikli gemilerde, ilk “elektrikli” ve “hibrid” gemilerde, öncülük yapan ülkelerden olduğuna dikkat çeken Tamer Kıran, “İlk otonom römorkör de SANMAR tersanemizin eseri. Bugün filomuza katılan BOĞAÇAY XXXVIII de bir ilk olarak filodaki yerini alıyor. Bu açıdan, bu esere emeği, alın teri ile katkısı olan herkesi ayrı ayrı kutluyorum; daha başka ilklere, daha önemli başarılara imza atmalarını beklediğimizi ifade etmek istiyorum. Filoya katılan römorkörün ülkemize, milletimize, hayırlı olmasını temenni ediyorum.” dedi.
Törende konuşmaların ardından Tamer Kıran’a teşekkür plaketi sunuldu. Daha sonra Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, Bakan Yardımcısı Selim Dursun, Tamer Kıran ve Sanmar AŞ Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ali Gürün birlikte kurdele keserek, römorkörü hizmete aldılar. Ardından Turhan, Kıran ve törene katılanlar römorkörü gezdiler.
Turhan ve Kıran Tersaneleri Gezdiler, Toplantı Yaptılar
Bakan Cahit Turhan ve Tamer Kıran, törenin ardından bölgedeki tersaneleri de gezdiler. Turhan ve Kıran, Yalova-Altınova Tersane Girişimcileri San. Ve Tic. AŞ.’de bakanlık bürokratları ve İMEAK DTO Yönetim Kurulu üyelerinin katılımıyla bir toplantı yaptılar.