ŞUBAT 2017

İMEAK DTO Bülten
 
  ŞUBAT 2017
  E Bülten
  Haberler Sirküler Bültenler Deniz Ticareti Dergisi        

ODADAN HABERLER

 

Türkiye Ekonomi Şurası toplandı

 
 

?Türkiye Ekonomi Şurası, Cumhurbaşkanı Sn. Recep Tayyip ERDOĞAN, Başbakan Sn. Binali YILDIRIM ve ekonomiyle ilgili alanlarda görev yapan Bakanların katılımıyla, 8 Şubat 2017 tarihinde TOBB Başkanı Sn. Rifat HİSARCIKLIOĞLU'nun ev sahipliğinde yapıldı. Şuraya, Odamız Yönetim Kurulu Başkanı Sn. Metin KALKAVAN ve TOBB Türkiye Denizcilik Meclisi Başkanı Sn. Erol YÜCEL katıldı.

 
 

7. Müşterek Meslek Komiteleri Toplantısı yapıldı

 
 

?Odamızın 7. Müşterek Meslek Komiteleri Toplantısı, Ataköy Sheraton Oteli'nde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşarı Sn. Suat Hayri AKA, Müsteşar Yardımcısı Sn. Selçuk SERT ve Bakanlığa bağlı  tüm Genel Müdürlerin  katılımıyla 10 Şubat 2017 tarihinde gerçekleştirildi. Toplantıda, 34 adet Meslek Komitesi Başkan ve Üyeleri tarafından sektörlerinin güncel sorunları dile getirildi.

Devamı İçin Tıklayın

 
 

CNR Avrasya Boat Show’a katılım sağlandı

 
 

?Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Sn. Ahmet ARSLAN'ın açılışını yaptığı CNR Avrasya Boat Show 11. Uluslararası Deniz Araçları Ekipmanları ve Aksesuarları Fuarı 11-19 Şubat 2017 tarihleri arasında düzenlendi. Odamızın katılım sağladığı Fuar'da, 1000'den fazla marka, 300'ün üzerinde tekne, yat ve yelkenli yer aldı ve milyon dolarlık yatların Dünya ve Türkiye tanıtımları yapıldı. Fuarda ayrıca, amatör denizciler için daha az bütçeyle sahip olunabilecek tekneler de sergilendi.

Devamı İçin Tıklayın

 
 

Milli Deniz Ticareti Bilgi Sistemi Projesi kapsamında İhtiyaç Analizi Toplantısı yapıldı

 
 

?Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü  tarafından gerçekleştirilen, Milli Deniz Ticareti Bilgi Sistemi Projesi kapsamında;  Bakanlık temsilcileri, Yönetim Kurulu Yedek Üyesi Sn. A. İlker MEŞE ve Odamız personelinin de katıldığı İhtiyaç Analizi Toplantısı 20 Şubat 2017 tarihinde yapıldı.

 
 

İBB Genel Ulaşım Toplantısı yapıldı

 
 

?20 Şubat 2017 tarihinde İBB Meclis Başkan Vekili Sn. Ahmet SELAMET Başkanlığında, İstanbul ili kara ve denizyolu düzenli yolcu taşımacılığı konularının görüşüldüğü Genel Ulaşım Toplantısı yapıldı. Toplantıya 31 No.'lu Denizyolu Yolcu Taşımacılığı İşletmeciliği Meslek Komitesi Başkan Yardımcısı Sn. Sina ŞEN ve Oda Sekreteryasınca katılım sağlandı. Toplantıda İstanbul liman içi denizyolu yolcu taşımacılığında karşılaşılan sorunlar gündeme getirilmiş olup, İBB Ulaşım Daire Başkanlığı'nca bu konuların tekrar değerlendirileceği ifade edildi.

 
 

PSC denetimlerinde sorun yaşanmaması için seminer düzenlendi

 
 

Türk bayraklı gemilerin 2017 yılında PSC denetimlerinde tutulma yaşamamaları maksadıyla, 28 Şubat 2017 tarihinde, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz ve İçsular Düzenleme Genel Müdürü Sn. Hızırreis DENİZ başkanlığındaki bir heyet tarafından Odamızda bir seminer düzenlendi.

Seminerde, Gemi Denetim Dairesi Başkanı Sn. Tamay ÇETİN, Paris Memorandumu kapsamında PSC denetimleri;  Eğitim ve Belgelendirme Dairesi Başkanı Sn. Cem ERDEM ise gemiadamlarına uygulanacak idari disiplin işlemleri konularında sektör temsilcilerine bilgilendirmelerde bulundular.

Oturumun soru cevap kısmına Yönetim Kurulu Üyemiz Sn. Tamer KIRAN'ın başkanlık ettiği seminere geniş bir katılım sağlandı. Seminerde aşağıdaki konu başlıkları ile ilgili bilgi verildi:

-Türk bayraklı gemilerin PSC denetimleri kapsamında dikkat edilmesi gereken hususlar,

-Şirket ve gemi bazında Paris Memorandumu risk değerlendirilmelerinin nasıl yapılacağı,

-2017 yılı içerisinde uygulanacak yoğunlaştırılmış denetim kampanyaları,

-Gemiadamlarına uygulanacak idari disiplin işlemleri.

Devamı İçin Tıklayın

 
 

Odamızda Sera Gazı Emisyonları (MRV) Kuralları konulu Seminer düzenlenecek

 
 

?29  Mart 2017 Çarşamba  günü saat 14:00'da Odamız Meclis Salonunda, Sn. Serdar F.ATUKEREN (ClassNK) tarafından ''Sera Gazı Emisyonları (MRV) Kuralları '' konulu seminer, ücretsiz ve katılımcı sınırlaması olmaksızın düzenlenecektir. Seminere katılım sağlayacaklar isim ve iletişim bilgilerini serkan.inal@denizticaretodasi.org.tr  adresine bildirebilirler.

Devamı İçin Tıklayın

 

SEKTÖRDEN HABERLER

 

Özel Tüketim Vergisi İndirilmiş Yakıt Alım Defteri Taahhütnamelerinden alınan damga vergisi kaldırıldı

 
 

?Gelir İdaresi Başkanlığı'nca, 488 Sayılı Damga Vergisi Kanunu'nun 9'uncu maddesinde, bu Kanuna ekli (2) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisinden müstesna olduğu; (2) sayılı tablonun "IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümüne 6728 sayılı Kanunun 29'uncu maddesi ile eklenen ve 09/08/2016 tarihinde yürürlüğe giren (45) numaralı fıkrada, 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu ve aynı Kanunun ilgili mevzuatı uyarınca düzenlenen taahhütnamelerin damga vergisinden muaf olduğunun hükme bağlandığı,  4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu ve aynı Kanunun ilgili mevzuatı uyarınca düzenlenmesi halinde, söz konusu (ÖTV'siz Yakıt) taahhütnamelere Kanuna ekli (2) sayılı tablonun IV/45 fıkrası uyarınca damga vergisi istisnası uygulanacağı tabiidir"  açıklaması yapılmış ve tüm üyelerimize sirküle edilmiştir.

Devamı İçin Tıklayın

 
 

Türk Armatörler Birliği’nin 40. Genel Kurul Toplantısı yapıldı

 
 

?Türk Armatörler Birliği'nin 40. Olağan Genel Kurul Toplantısı 22 Şubat Çarşamba günü Odamızın meclis salonunda gerçekleştirildi. Gündem maddeleri çerçevesinde icra edilen Toplantıda, Genel Kurul tarafından Yönetim Kurulu, Denetim Kurulu ve Disiplin Kurulu seçimleri yapıldı. 2017 – 2018 dönemi için Türk Armatörler Birliği kurullarına seçilen üyelerin isimleri şu şekilde oluştu: Yönetim Kurulu Listesi (Asıl): Ahmet Bedri İNCE, Erol YÜCEL, Nevzat KALKAVAN, Yılmaz ULUSOY, Bayram ASLAN, Eşref CERRAHOĞLU, Levent KARAÇELİK, Cihan ERGENÇ, Erhan BAYRAKTAR, Ömer KAPTANOĞLU, Recep DÜZGİT, M. Ziya KALKAVAN, Hakkı DEVAL. Denetim Kurulu (Asıl): Adil GÖKSU, Halim METE, Rıdvan KARTAL. Disiplin Kurulu (Asıl): Halis KALKAVAN, Ö. Pekin BARAN, Turgut KAPTANOĞLU.

 
 

Gemi Mühendisleri Odası 1. Kadın Çalıştayı gerçekleştirildi

 
 

?Denizcilik sektörünün kadınları, TMMOB Gemi Mühendisleri Odası (GMO) Kadın Komisyonu tarafından organize edilen 'GMO 1. Kadın Çalıştayı: Ağır Sanayide Kadının Yeri'nde bir araya geldi.

Denizcilik sektöründeki kadınların maruz kaldığı ayrımcılığın önüne geçmek, sektörde toplumsal cinsiyet eşitliği bilincini oluşturmak ve eşitliği sağlamak amacıyla kurulan 'GMO Kadın Komisyonu' böylece ilk etkinliğini gerçekleştirdi.

Tüm gün süren Çalıştay programına konuşmacıların yanı sıra denizcilik sektöründen birçok kadın çalışan, öğrenci, erkek mühendis ve basın mensubu da katılım sağladı.

5 farklı oturumda gerçekleşen Çalıştay'da, ağır sanayide kadın mühendislerin sosyolojik olarak irdelenmesi, çalışma pozisyonlarında tercih edilme nedenleri, çalışma alanlarının kadına göre düzenlenmesi ve eşit işe eşit ücret konularına derinlemesine değinildi.

 
 

ICS: “AB üyesi ülkeler, küresel deniz taşımacılığının bölgesel Emisyon Ticareti Sistemine dâhil edilmesine ilişkin Avrupa Parlamentosu önerisine karşı çıkmalıdır”

 
 

Dünya deniz ticaret filosunun % 80'ninden fazlasını temsil eden Uluslararası Deniz Ticaret Odası (ICS), uluslararası deniz taşımacılığının (AB üyesi olmayan ülkelerin bayrağını taşıyan gemiler de dâhil olmak üzere), 2023 yılından itibaren AB Emisyon Ticareti Sistemi'ne (EU Emissions Trading System – ETS) dâhil edilmesine yönelik Avrupa Parlamentosu kararından dolayı hayal kırıklığına uğradı.

ICS'in Politika ve Dış İlişkiler Müdürü Sn. Simon BENNETT konu ile ilgili olarak, "tek taraflı, bölgesel bir tedbire ilişkin söz konusu karar, denizcilikten kaynaklanan CO2 emisyonlarını Paris İklim Anlaşması'nın hedefleri doğrultusunda azaltmaya yönelik bir strateji geliştirmek konusunda hemfikir olan IMO Üye Devletleri arasındaki müzakereleri kutuplaştırma riski taşıyor" dedi. BENNETT'e göre anılan Karar, AB Üyesi Devletlerin onayladıkları Kyoto Protokolü gereğince IMO tarafından hâlihazırda kaydedilmiş olan somut ilerlemeyi tümüyle göz ardı ediyor.

IMO, 8 yıllık zaman dilimi içerisinde inşa edilen tüm gemilerin, şu anda faaliyet gösteren filonun çoğunluğundan % 30 daha fazla karbon verimli olmasını sağlayacak teknik düzenlemeleri 2011 yılında kabul etmişti. Nitekim küresel denizcilik sektörü, küresel ticaretteki artışa rağmen, toplam CO2 emisyonlarını çarpıcı şekilde azaltmıştır. (Mevcut en güncel veri olan 2014 IMO Sera Gazı İncelemesine göre, geçtiğimiz 5 yıllık dönemde % 10'luk bir azalma kaydedilmiştir).

Sn. BENNETT, "IMO'ya üye olan AB Üyesi Devletlerin, […] bu yararsız önerileri reddetme görevleri vardır. AB'de bulunmayanlar da dâhil olmak üzere, binlerce küçük denizcilik firmasını, enerji üreten büyük AB şirketleri ve çelik ve çimento üreticileri için tasarlanmış bir sisteme dâhil etmeye çalışmak anılan reformu yalnızca karmaşık hale getirecektir. Denizcilikten kaynaklanan CO2 emisyonları sadece IMO düzeyinde başarıyla ele alınabilecek küresel bir sorundur" dedi.

ICS, AB Üyesi Devletleri ve AB Komisyonu'nu Avrupa Parlamentosu'nun söz konusu önerilerini reddetmeleri için ikna etmek amacıyla Avrupa Topluluğu Armatörler Birliği (ECSA) ile yakın işbirliği yapmaktadır.

Devamı İçin Tıklayın

 
 

ICS Başkanı, denizcilik sektörü tarafından CO2 azaltımı yapılmasına ait planı belirtti

 
 

ICS Başkanı Esben POULSSON, denizcilik sektörü için CO2'nin azaltılması stratejisinin bir parçası olarak denizcilik endüstrisinin, IMO'dan yapmasını isteyeceği hususları ortaya koydu.

Buna göre IMO, Hükümetlerin, Paris Anlaşması'na göre olan ve ulusal ekonomiler için hâlihazırda kabul etmiş oldukları CO2 taahhütleri ile aynı şekilde, ayrı ayrı gemiler için değil, tüm denizcilik sektörü için hedefler benimsemelidir. Büyük CO2 azaltılmasının gerçekleştirilmesi amacı, sadece, henüz mevcut olmayan alternatif deniz yakıtları ile sağlanabilecektir.  IMO'nun kabul ettiği CO2 azaltılması hedefleri, gelişmekte olan ülkelerin, ticaret ve sürdürülebilir gelişme üzerindeki potansiyel etkiler hakkında duydukları endişeleri de dile getirmelidir.

Sn. POULSSON ayrıca, IMO önemli derecede ilerleme sağlamadıkça denizcilik endüstrisinin bölgesel faaliyetlerden zarar görmesinden korktuğunu dile getirmiştir. POULSSON'a göre, "denizcilik endüstrisi sadece - denizciliği AB Emisyon Ticareti Sistemine dâhil etmeyi düşünen - AB'den değil, fakat aynı zamanda halen karbon fiyat saptamasını başlatmış olan Kanada veya Kaliforniya'dan gelecek bölgesel tesirlerden de etkilenebilecektir."

Devamı İçin Tıklayın

 
 

IMO gemilerin güvenli bir şekilde demirlenmesi/bağlanması için bir rehber tasarısı üzerinde çalışıyor

 
 

?Deniz Kazalarını Araştırma Alman Federal Bürosu (BSU), geçtiğimiz yıl Şubat ayında Maersk Kure adlı gemide bir kişinin ölümüyle sonuçlanan kazayla ilgili bir rapor yayımladı. Kazanın nedeni, kopan palamar halatının kullanıma elverişli şartları taşımamasında bulundu.

Rapor önemli bir sorunu vurguluyor: ""Dünyanın hiçbir yerinde palamar halatlarının kontrolü için zorunlu genel kurallar uygulanmamaktadır. Yedekte tutulan veya kullanılmayan halatlarla ilgili tavsiye kılavuzları bulunmamaktadır."

Uzun zamandır bağlama/demirleme operasyonları (mooring operations) sırasında oluşan tehlikelerle ilgilenen IMO ise kapsamlı bir rehber yönetmeliği hazırladı. Söz konusu kılavuzlarda özellikle risk değerlendirmesi üzerinde duruluyor.

Devamı İçin Tıklayın

 
 

Deniz Güvenliğinde Önlem Stratejileri

 
 

?IMO Deniz Güvenliği ve Kolaylaştırılması Danışmanı Chris TRELAWAYN, Birleşmiş Milletler Müzakerelerinde (13 Şubat 2017) deniz güvenliği tehdidi riskine karşın alınacak iyi koordine edilmiş stratejilerin belirlenmesinin gerekliliğine dikkat çekti.

Uluslararası barış ve güvenliğin tesisinden sorumlu Birleşmiş Milletler grubu, kritik altyapıyı terörist saldırılardan korumak için uluslararası işbirliği yönergesini ileri sürdü.

Açık oturumda konuşan, Bay TRELAWRY, IMO'nun güvenlik tehditlerine karşın üye devletlerin caydırıcı önlemler alma konusundaki imkân ve kabiliyetlerinin geliştirilmesine yönelik kapsamlı teknik işbirliği aktivitelerine vurgu yaptı.

IMO, SOLAS Sözleşmesi kapsamında gemi ve limanlar için deniz güvenliği önlemlerini içeren kritik altyapıların korunmasına destek veren; gemilerin varış, limanda kalış ve kalkışlarına ilişkin kanundışı uygulamaların önüne geçmek için Kolaylaştırma Sözleşmesi (the Facilitatiton Convention) gibi bir dizi zorunluluk getirdi. IMO ayrıca açık deniz tesisleri, gemi ve limanların korunmasına yönelik bazı rehberler, öz değerlendirme gereçleri, eğitim materyalleri geliştirdi.  Bu bağlamda IMO'nun güvenlik önlemleri bağlamında üzerinde durduğu ana konu, sürekli bir risk yönetiminin devamlılığının sağlanmasıdır.

Devamı İçin Tıklayın

 
 

2017 Dünya Denizcilik Günü Teması resmen ilan edildi

 
 

?IMO, 2017 Dünya Denizcilik Günü temasını "Gemiler, limanlar ve insanlar birbirine bağlıdır" olarak belirledi ve Genel Sekreter Kitack LIM yeni yılın ilk günlerinde bu temayı resmi olarak duyurdu.

LIM, hükümetlerin desteğindeki bir liman sektörü ve daha verimli uygulamaları olan deniz taşımacılığının nihai olarak küresel istikrara ve sürdürülebilir kalkınmaya, dolayısıyla insanlığın refahına büyük katkı sağlayacağını belirtti.

Devamı İçin Tıklayın

 
 

ABD’de Karaya Çıkma İzni ve Transit Geçiş hakkında ABD Başkanlık Kararnamesi

 
 

?ICS'den Odamıza Donald TRUMP'ın 27 Ocak günü imzaladığı Başkanlık Kararnamesi ile ilgili gönderilen bir sirkülerde belirtildiği üzere; Amerika Deniz Ticaret Odası tarafından da onaylanan kararname birtakım başka hususların yanı sıra, Suriye, Yemen, Sudan, Somali, Irak, İran ve Libya vatandaşlarının ABD'ye girişlerini 90 gün süreyle askıya alıyor. ABD Gümrük ve Sınır Koruma Birimi (US Customs and Border Protection - CBP), söz konusu yedi ülkenin vatandaşı olan gemiadamlarının 90 gün boyunca karaya çıkmalarını veya D tipi vizelerine dayanarak gemilerinden ayrılmalarını ve gemilerine ulaşmak için C tipi vizeleriyle ABD sularına giriş yapmalarını yasaklayan Kararname'yi onayladı.

Kararname kapsamında ABD Dış İşleri ve İç Güvenlik Bakanlıklarına verilen sınırlı izinle, bazı durumlarda ve ulusal çıkarlarla uyuştuğu takdirde ABD sularına geçiş hakkı tanınabilecektir.

San Fransisco'daki 9. Temyiz Mahkemesi, bir alt mahkemenin kararnamenin durdurulması yönündeki kararını onaylayınca, Başkan TRUMP yeni bir girişimde bulunarak 6 Mart 2017'de yeni bir kararname yayınladı. The Economist'te yer alan habere göre, yeni kararname temelde bir öncekiyle aynı mantıktan hareket etse de 4 noktada esnetildi. Buna göre;

-yeşil kart sahiplerine herhangi bir seyahat sınırlaması getirilmeyecek,

-ikinci kararname 16 Mart 2017 tarihine kadar yürürlüğe girmeyecek,

-yeni kararname geçerli bir vizeye sahip veya 16 Mart 2017'ye kadar vize alabilen kişiler için geçerli olmayacak,

-eski kararnamede İran, Libya, Somali, Sudan, Suriye ve Yemen ile birlikte yasaklı ülkeler arasında yer alan Irak bu listeden çıkarılacaktır.

Devamı İçin Tıklayın

 
 

Martha Projesi: Yorgunluk gemiadamları için ciddi sağlık ve güvenlik riskleri oluşturuyor

 
 

Üç yıllık bir çalışmanın sonucu olan Martha Projesi için dökme yük gemileri ve tankerlerde çalışan gemiadamları izlenerek bir takım veriler toplandı ve Proje sonunda gemilerin güvenliği ve gemiadamlarının sağlıkları hakkında önemli sonuçlar ortaya çıktı.

Projeye göre öncelikle, yorgunluk birden fazla faktörün sonucu olarak ortaya çıkabilmekte ve davranışlar üzerinde de ciddi etkiler yaratmaktadır. Bu etkiler arasında huzursuzluk, tahammülsüzlük, tepkilerde yavaşlama, odaklanma eksikliği ve uzun süreli uykusuzluk dikkat çekiyor.

Araştırmacılar, zabitlerin tayfadan biraz daha az uyuduğunu, uyku kalitelerinin daha düşük olduğunu ve daha fazla stres yaşadıklarını ortaya koyarken, gemiadamlarının günlük faaliyetlerini izleyen saatler anket ve mülakatlardan elde edilen sonuçları doğruladı: Bir sözleşmenin başlangıç tarihinden bitiş tarihine yaklaştıkça tüm mürettebatın uyku kalitesinde ve miktarında azalma gözleniyor.

Uyku kalitesinin azalması ve stres düzeyinin artması ise gemiadamlarında motivasyon eksikliğine neden oluyor.

Martha Projesi'nin sonuçlarına dayanarak uzmanların önerdiği iyileştirme alanlarının neler olduğu haberimizin devamında yer almaktadır.

Devamı İçin Tıklayın