• Anasayfa
  • |
  • ABD, Japonya ve Almanya, Avustralya’nın Gizlilik Araştırmasına Katılıyor

ABD, Japonya ve Almanya, Avustralya’nın Gizlilik Araştırmasına Katılıyor

Tazmanya Üniversitesinin uzmanlaşmış bir enstitüsü Avustralya Denizcilik Yüksekokulu'nda araştırmacılar, çeşitli uluslararası kuruluşların desteği ve kaynakları ile savaş gemileri için gürültü azaltılmasının farklı unsurlarını inceleyen üç önemli proje üzerinde çalışıyor.

Yardımcı Profesör Paul Brandner, "Araştırmanın amacı gemiler ve denizaltıların nasıl olabildiğince sessiz, dolayısıyla da tespit edilemez yapılacağını anlamaktır." demiştir

Fiziksel deneyler ve sayısal modellemeler,  Launceston, Tazmanya'da bulunan AMC'nin dünya-klası  $10 milyon dolarlık Kavitasyon Araştırma Labaratuarı'nda gerçekleşecek.

Avustralya Savunma ve Teknoloji Grubu tarafından sağlanan $1 milyonluk bütçe ile ilk proje, uç girdap kavitasyon başlangıcında mikro kabarcık yoğunluğu ve karşı akıntının etkisi üzerine olacak. Bu, Japon Savunma Bakanlığının Acquisition Technology & Logistics Agency (ATLA) ile ortaklaşa yürütülen daha büyük çaplı bir programın parçasıdır.

" Fiziğin kavranması ve kavitasyon başlangıcını öngörme yetisi gemilerin ve denizaltılarının yaydığı sesi indirgeme işleminin geliştirilmesi için hayati öneme sahip," dedi Brandner.

"Düşük basınç alanlarında pervane kanadı ve hidrofil gibi yüzeyleri kaldırmak, uçlarda, uç girdabı olarak bilinen türbülanslı akışları meydana getirir. Bu sebeple, uç girdap kavitasyonu, pervane ve hidrofillerde vuku bulan ilk kavitasyondur."

İkinci proje, gemileri tespit edilme hususunda korunmasız bırakan, gemilerin ardında bıraktığı karmaşık kabarcıklı gemi izini inceleyecektir.

Kavitasyon tüneli, farklı boyutlarda kabarcıklar ile deneme akışları üreterek, pervane ve hidrofil tarafından aktarılan kabarcık yığınlarından yola çıkarak meydana getirilen türbülans ve kavitasyonun etkileri üzerinde çalışmak için kullanılacaktır.

Bu $1 milyonluk projeye Amerika Birleşik Devletleri Denizcilik Araştırma Bakanlığı ve Australia Defence Science and Technology Group tarafından kaynak sağlanmakta, ayrıca Michigan Üniversitesi ile deneysel programda, Minnesota ve Iowa Üniversiteleri ile de bütünleyici bilgisayımsal çalışma konusunda iş birliği yapılmaktadır.

Üçüncü proje deniz pervanelerinin ses üretimindeki rolünü inceliyor ve birleşim pervanelerinin indirgenmiş ses yayımı için bir çözüm sunup sunmadığını tetkik ediyor.     

"Gemi pervaneleri, deniz çevresinde hayvansal davranışların düzenini bozan, savaş gemilerinin konumunu belirleyen ve deniz radar operasyonlarına parazit yapan zararlı ses kaynaklarıdır." dedi Brandner.

"Uyarlanabilir birleşim pervanelerinin metal pervanelerden daha sessiz olma ihtimalinin yanı sıra, bunlar verimlilik ve tüketim hususunda da iyileştirmeler sunmaktadır. Daha sessiz gemi pervane tasarımlarına olanak sağlayacak gelişmiş sayısal nitelikler temin etmeyi hedefliyoruz."

AMC, New South Wales Üniversitesi ile deneysel veri setleri edinmek ve bu veri setleri vasıtası ile ses öngörüsünü sağlayacak sayısal modelleri geliştirmek ve doğrulamak için iş birliği içerisindedir. Proje, Australian Research Council Linkage Project tarafından sağlanan  $1 milyon hibesi ile karşılanmakta ve Pasific Engineering Systems International, Bundeswehr University Munich, Almanya ve RK Acoustics, UK tarafından desteklenmektedir.

Kavitasyon nedir?

Sıvılar, bir geminin pervanesinin etrafındaki su misali bir objenin etrafında yüksek hızda akarsa, kaynayan suyu andıran kabarcıklar oluşturabilir. Bu doğal hadise kavitasyon olarak adlandırılır.

Suyun kaynamasına sebep olan sıcaklık artışından ziyade kavitasyondaki kabarcık oluşumuna basınçtaki düşüş sebebiyet vermektedir. Bu süreç şiddetli ve düzensizdir, zira kabarcıklar metali aşındırmaya yetecek bir tesir oluşturup yok oluyorlar. Ayrıca yaşamlarını sürdürebilmeleri için düşük seviyede gürültüye gerek duyan gemiler için, yüksek ses üretmesi ciddi bir sorundur.

Bu sebeple gemiler ve denizaltılar tarafından üretilen gürültünün azaltılması ve yer tespitinin önlenmesi veya çevresel gürültü kirliliğini azaltma hususunda kavitasyonu anlamak hayati önem arz etmektedir. Kavitasyon yıkıcı doğasından ötürü donanımların işlerliğini ve ömrünü ciddi ölçüde azaltabilir.

 

Kaynak: maritime-executive.com