• Anasayfa
  • |
  • Balast suyu yönetimiyle ilgili tarihlerin uzatılması önerisine gemi sahiplerinden tepki

Balast suyu yönetimiyle ilgili tarihlerin uzatılması önerisine gemi sahiplerinden tepki

 

Liberya bayraklı bazı devletler Balast Suyu Yönetimi Sözleşmesi'nin uygulanması için belirlenen tarihlerin uzatılmasını talep edince, gemilerine arıtma sistemleri takmış olan gemi sahipleri buna tepki gösterdi.

Dünyanın ikinci en büyük bayrak devleti olan Liberya'nın IMO'ya götürdüğü teklif; gemi sahiplerine öncelikle Uluslararası Petrol Kirliliğini Önleme Sertifikası (IOPP)'nı yenilemeleri için izin verilmesini ve satın alacakları arıtma ekipmanına karar vermek için beş yıl daha süre tanınmasını gündeme getiriyor.

Şu anki durumda, gemi sahipleri, balast suyu yönetimi sözleşmesinin yürürlüğe gireceği tarihten (Eylül 2017) sonraki ilk IOPP kuru havuzlama sörveyi sırasında arıtma ekipmanını takmakla yükümlü.

Liberya'nın IMO temsilcisi David Pascoe ise sözleşmenin uygulanmasını kısıtlayan iki önemli durum olduğunu düşünüyor: performans standartlarını karşılayabilecek sistemlerin ve bu sistemlerin tesis edilmesi için gerekli kapasitenin yetersizliği.

IMO'ya üye devletlerin bu öneriyi gelecek yıl toplanarak ele alacağı bildirildi.

Öte yanda, arıtma tesislerine hâlihazırda milyon dolarlar harcayan pek çok gemi sahibi bulunmakta.

Örneğin, Saga Shipholding'in teknik müdürü Eivind Holte, kendilerinin arıtma ekipmanlarına yaptığı harcamadan rakiplerinin muaf olması durumunda, finansal olarak piyasada dezavantajlı duruma düşeceklerini belirtiyor. Ayrıca, Liberya'nın teklifinin, IMO Sözleşmesi'nin bağlı olduğu okyanusları koruma ilkesiyle bağdaşmamasına da tepkili.

Holte, Liberya'nın öne sürdüğü iki kısıtlamanın geçerliliğinden şüphe duyuyor. Havuzlama kapasitesiyle ilgili olarak, balast suyu arıtma sistemlerinin tesis edilmesi için standart kuru havuzlama kapasitesinin arttırılmasına gerek olmadığını savunuyor. Arıtma sistemlerinin yetersizliği konusunda ise, uygulama tarihlerini daha fazla ertelemenin balast suyu arıtma sistemlerini üreten firmaların işlerini bozacağını düşünüyor.

Holte'nin dikkat çektiği iki durum daha söz konusu. Ona göre, balast suyu uygulamasının ertelenmesi piyasanın toparlanmasını sekteye uğratabilir çünkü balast suyu arıtma sistemlerine yapılacak yatırımın gemi sökümlerini hızlandırma olasılığı taşıdığı yönünde pek çok piyasa analizi yapılıyor.

İkinci olarak Holte, ABD Sahil Güvenlik Komutanlığı (USCG)'nın balast suyu kanunu ve tip onayıyla ilgili çalışmalara yakın zamanda başlayacağını ve bunun IMO'yu Balast Suyu Yönetimi Sözleşmesi'nin uygulanmasını geciktirmesi durumunda zor durumda bırakacağını ifade ediyor.

Kaynak: 4 Kasım 2016 tarihli Tradewinds Gazetesi.