• Anasayfa
  • |
  • Baltık Borsası (The Baltic Exchange) Panamax Endeksini Kamsarmax Endeksiyle Değiştirmeye Uğraşıyor

Baltık Borsası (The Baltic Exchange) Panamax Endeksini Kamsarmax Endeksiyle Değiştirmeye Uğraşıyor

"Panamax değerlendirmesini muhtemelen 82,000 dwt kapasiteli Kamsarmax'la değiştirmek için çalışmalara başlıyoruz." Açıklama, Baltık Borsası İcra Kurulu Başkanı Jeremy Penn'den geldi. "Kamsarmax gemi ve rotaları hakkındaki kararlarımızı en geç önümüzdeki senenin başında nihayetlendirmiş olmak istiyoruz."

 

Mevcut Panamax değerlendirmesi, en fazla 12 yıllık 74,000 dwt kapasiteli dökme yük gemileri esasına dayandırılmaktadır. Baltık Borsası son zamanlarda Supramax ve Capesize değerlendirmelerinde de daha büyük gemilere yer verecek şekilde değişiklikler yaptı. Borsa'nın değerlendirmelerini sürekli gözden geçirmesinde, sektörün artan yük taşıma talebini karşılamak üzere daha yüksek kapasiteli gemilere yönelmesi ve gemi sahiplerinin birim masrafları azaltmak istemesi önemli rol oynuyor.

 

80,000 – 90,000 dwt kapasitesiyle Gine'deki Kamsar Limanı'na demirleyebilecek en büyük gemi olarak tasarlanan Kamsarmax gemisi, sektöre sunulduğu 10 seneden bu yana gittikçe daha fazla gemi sahibi tarafından tercih edilmeye başlandı. Kamsarmax gemilerinin 65,000 – 79,000 dwt kapasiteli Panamax gemilerinin yerini almasının nedeni,  Kamsarmax'ların Panamax'lardan boyca daha uzun olması ve böylece daha fazla yük taşıyabilmesidir. İngiltere merkezli deniz taşımacılığı şirketi Clarksons'ın Ağustos 2015'te yayımladığı verilere göre, hâlihazırda faaliyet gösteren 65,000 – 99,999 dwt arasındaki 2,475 dökme yük gemisi arasında 794 tane Kamsarmax bulunuyor. Sipariş edilen 344 gemiden 284'ünün 80,000 – 89,999 dwt arasında olduğu dikkate alındığında, Kamsarmax filosunun önümüzdeki iki yıl içinde artacağı öngörüsünde bulunulabilir.

 

Kuru dökme yük piyasası Çinli ithalatçıların yeniden stoklama dönemleri arasında Haziran'dan bu yana ciddi fiyat dalgalanmaları gördü ve vadeli taşımaya olan ilgi arttı.

 

Baltık Borsası, nakliyat ve yük borsalarının ortaya çıkmaya başladığı Çin gibi Asya bölgelerinde daha yoğun faaliyet göstermeye başladı. Penn, söz konusu borsaların hepsinin Baltık Borsası'yla aynı hizmetleri sunmadığını ve gelecekte işbirliği halinde hareket edilebileceğini söylüyor.

 

Şangay Nakliyat ve Yük Borsası'nın kuru dökme yük değerlendirmelerini diğerlerinin arasında farklı bir yere koyan Mr. Penn yine de Baltık Borsası'nın mevcut konumuna güveniyor. Mr. Penn, "Çok uzun zamandır karşılaştırmalı değerlendirmeler yapıyor, bunun için başarılı yöntemler kullanıyoruz. Uluslararası platformda, güvenilirliği kabul edilmiş bir kaynağız," demiştir.

 

Kaynak: 06.10.2015 tarihli Lloyd's List haberinden özetlenmiştir.