Brüksel’de Politikacılar, Gemilerin NOx Emisyonlarını Bildirmesi İçin Uğraşıyorlar
Yeşiller CO2 İzleme, Bildirim, Doğrulama (MRV) yasa tekliflerinin daha fazla emisyon ve daha küçük gemileri içerecek şekilde genişletilmesini istiyor.
Avrupa parlamenterleri, denizcilik sektöründe denetleme, bildirim ve doğrulama için olan önerilere daha çok geminin yarattığı emisyonların eklenmesine çalışıyorlar.
En az iki Avrupa Parlamentosu komitesi, Avrupa Komisyonu’nun hazırladığı, Avrupa sularına girecek ya da halen Avrupa sularında bulunan gemilerin CO2 emisyonlarını kaydetmesini ve bildirmesini sağlayacak yasa tasarısını tartışıyor.
Hedef, Avrupa’nın, iklim değişikliğini engelleme çabalarının bir parçası; bir yandan da Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization) üye devletlerini zaten uygulanan tasarım ve işletme sınırlamalarına ilaveten, uluslararası piyasa çözümü bulunması için daha çok uğraşmaya zorlamak.
Her teklif gibi Avrupa Komisyonu’nun geçen sene verdiği bu kural teklifinin de Bakanlar Kurulu ve Avrupa Parlamentosu’nda tartışma döneminden geçmesi gerekiyor.
Parlamento görüşmesi çoğunlukla çevre komitesi içinde gerçekleşiyor fakat ulaştırma ve turizm komitesi de görüşlerini belirtiyorlar.
Görüşmelerde, Avrupa limanlarını ziyaret eden gemilere, NOx’in de sera gazı olması ve insan sağlığı için zararlı etkileri sebebiyle, CO2 emisyonlarında olduğu gibi, NOx emisyonlarını izleme, bildirim ve doğrulama talepleri yer aldı.
Bazı siyasiler aynı zamanda teklif edilen bildirim sisteminde tonaj eşiğini düşürmeye çalışılmakta.
Asıl yasa teklifi, 5000 groston ya da daha büyük gemilerin CO2 emisyonlarının izlenmesi ve bildirimi için olsa da, bunun 400 grostona indirilmesi ve IMO’nun bazı çevresel sınırlamalarına uygun hale getirilmesi için uğraşılmakta.
Komisyon, 5000 groston ve üstü gemiler MRV planına ve sonuçtaki piyasa esaslı önleme dahil edildiğinde, bölgenin denizcilik emisyonlarının %90’ının dahil olmakta, 400 groston üstü tüm gemiler dahil edildiği takdirde, bu oran %8 daha artabilmektedir.
Avrupa içi ticaretteki tüm gemilere sürekli olarak denetleme ve bildirim yapmak zorunluluğu bulunduğu bu görüşlerin nasıl gelişeceği belirsizliğini korumaktadır. Avrupa Parlamentosu’ndaki tartışmanın politik çizgilerde bölünmüş olmasının yanısıra komisyondaki temsilciler de şu anki teknolojinin yetersizliği sebebiyle NOx’i denetlemenin ne kadar zor olduğuna işaret etmektedir.
Lloyd’s List’e konuşan bazı uzmanlar Nisan 2014’de Avrupa Parlamentosu’nda yapılacak ve bütün üyelerin hazır bulunacağı oylamada NOx ve küçük gemilerin MRV’ye dahil edilmesi tasarılarının geçmeyeceğine inanıyorlar.
MRV Yolunda Zorlu Engeller
Teklif edilen Avrupa izleme, bildirim ve doğrulama planının yasalaşması Avrupa Komisyonu tarafından, gemilerin bir piyasa esaslı önleme dahil edilmesinin ilk adımı olarak görülmektedir.
Yine de komisyonun verileri izleyecek altyapıyı, büyük ihtimalle Avrupa Deniz Güvenlik Ajansı’nın (European Maritime Safety Agency) yardımlarıyla, kurması gerekecek olup Avrupa Komisyonu 2018 yılını ilk izlenen yıl olarak belirlemiştir.
Parlamentodaki bazı siyasi partiler bunun çok uzun bir süre olduğunu ve müzakerelerin daha yakın tarihe çekilip izleme sistemi çalışmalarının hızlandırılmasını istemektedir.
Avrupa Parlamentosu’ndaki yeşil ve çevreci partiler de doğrudan emisyon izleme metodlarından yanadırlar. Bir gemiye yapılacak yakıt alımını kaydedecek yakıt teslim bildirimlerinin yeterince hatasız olmadığını söyleyerek, bu kayıtların kullanılmasına karşı çıkmaktadır.
Lloyd’s List’in ulaştığı bazı uzmanlar; gemi sahiplerine daha çok mali yük getirecek ve doğrudan emisyon ölçümleri hakkındaki görüşmelerin sonucundan emin bulunmamaktadır.
Bir uzman, yasa yapıcıların bir geminin nasıl çalıştığından pek haberdar olmadığını, bir gemi bacasının tek emisyon çıkışı olduğunu düşündüklerini ve bir bacanın hepsi çeşitli makinelere bağlı egzoz borularından oluştuğunun farkında olmadıklarını söylemiştir.
Teklif edilen MRV kuralının Avrupa Parlamentosu’nda oylandıktan sonra resmi gazetelerde yayınlanması ve yasalaşmasından önce aşılması gereken birçok engel olacaktır.
Mayıs 2014’de Avrupa Parlamentosu seçimi planlanmışken, gözlemciler işlemin sürüncemede kalacağından ve Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) üyelerine, muhtemel uluslararası kurallar hakkındaki iki kez yapılacak olan MEPC komitesi nedeniyle görüşlerini daha da geliştirme fırsatını vereceğini değerlendirildiğini vurgulamaktadır.
(Kaynak: 31 Ocak 2014 tarihli Lloyd’s List gazetesinde yayınlanmıştır.)