• Anasayfa
  • |
  • Deniz Haydutluğu vakalarının azalması bölgedeki özel deniz güvenlik firmalarını nasıl etkiliyor?

Deniz Haydutluğu vakalarının azalması bölgedeki özel deniz güvenlik firmalarını nasıl etkiliyor?

Özel deniz güvenliği şirketleri deniz haydutluğu vakalarının azalması sonucu birbiri ardından kapanırken, cephane yüklü gemilerde taşınan silahlarla ne yapılacağı büyük bir endişe yaratıyor.

Uzmanlar, iflas eden özel deniz güvenliği şirketlerinden kalan silahların teröristlerin veya Somalili deniz haydutlarının eline geçebileceği yönünde uyarılarda bulunuyor. Somali'deki deniz haydutluğu vakaları uzun zamandır azalma eğilimi gösteriyordu ve bu sene herhangi bir vaka kaydedilmedi. Bu durum karşısında şimdiye kadar 70 adet deniz güvenliği şirketinin kapandığı tahmin ediliyor. 

Vakaların azalmasına paralel olarak önümüzdeki aydan itibaren yüksek risk alanları daha fazla daralacağından, silahlı muhafızlara olan ihtiyaç ciddi ölçüde azalacaktır.

Bölgede faaliyet gösteren deniz güvenliği şirketlerinden ESC Global Security, iflas eden şirketlerin sayısı arttıkça terkedilmiş silahların ne olacağına dair endişe taşıdıklarını belirtti. ESC'nin Başkanı Madis Madalik TradeWinds muhabirlerine, "Cephane yüklü gemilere ihtiyaç kalmazsa veya bu gemilerin müşterileri silahları geri almak için ödeme yapamazsa, gemilerin sahipleri bu silahları ne yapacaklar? Gemiden denize mi atacaklar yoksa satacaklar mı? Ciddi bir sorunla karşı karşıyayız," dedi.

Silah deposu gemileri çalıştıran deniz güvenliği şirketleri arasında güvenilirliği tartışmalı ve adı çok az duyulmuş olanlar da bulunuyor. Omega Araştırma Kurumu, araştırma bulgularını bir raporda yayımladı ve aktif tüm şirketlerin veya depolanan silahların kayıtlarının tutulmadığı son derece düzensiz bir sektörle karşılaştıklarını ifade etti. Bu hususa hükümetlerin dâhil olması gerektiği yönünde görüş bildiren Kurum, ayrıca, cephane yüklü gemilerin kayıtlı olduğu Bayrak Devletleri tarafından silahların depolanması ve kaydedilmesi hakkında referans standartlar belirlenerek, güvenlik şirketlerinden bunlara uymalarının talep edilmesi gerektiğini düşünüyor.

Omega Araştırma Kurumu, Uluslararası Denizcilik Örgütü IMO'dan da bu yüzen cephaneliklerle ilgili mevzuat ve güvenlik sorunlarının iyileştirilmesi konusunda önemli bir rol oynamasını bekliyor. Örgüt'ün cephane yüklü gemilerin kaydedildiği bir ana veri merkezi oluşturup, her gemiye bir IMO numarası vermesini öneriyor.

Son olarak, Omega Araştırma Kurumu, "Özel bir deniz güvenliği şirketinin veya cephane yüklü geminin işletmecisinin iflasını ilan etmesi durumunda, mevcut silah veya cephaneliğin güvenli şekilde saklanmasının ve sonrasında imha edilmesinin usulünce düzenlenmesi"ni tavsiye ediyor. Bu noktada, Omega'ya göre, Bayrak Devletleri iflas eden deniz güvenliği şirketlerinin gemilerindeki silahların hükümet eliyle devreden çıkarılmasını öngören bir sigorta politikası belirleyebilir.

Kaynak: Adam Corbett'in 6 Kasım 2015 tarihli TradeWinds Gazetesinde yer alan yazısından özetlenmiştir.