• Anasayfa
  • |
  • Deniz kirliliğine otogazlı tekne çözümü

Deniz kirliliğine otogazlı tekne çözümü

İpragaz, teknelerde LPG kullanımını yaygınlaştırma faaliyetlerine hız verdi. Üç yıl önce Marinegas markasıyla LPG kullanımını denize indiren İpragaz, Türkiye çapında toplam 36 deniz teknesini LPG'ye çevirdi. Son olarak İstanbul Boğazı'nda bir deniz taksi teknesi de otogazla hizmet vermeye başladı. Bir grup ekonomi gazetecisiyle bir araya gelen İpragaz Genel Müdürü Selim Şiper, Marinegas ve İpragaz'ın diğer faaliyetlerine ilişkin bilgi paylaştı. "Marinegas'ın deniz kirliliğini engelleyen çevre dostu LPG kullanımı sayesinde bir sosyal sorumluluk projesine dönüştüğünü" belirten Şiper, "Marinegas kullanımı hızla artıyor. Üç yılda toplam 50 tonluk satış yapmıştık. Ancak teknelerin sayısını artırmaya yönelik çalışmalarımız sayesinde haziranda sadece bir ay içerisinde 11 ton satış yaptık. Bu daha da artacak" diye konuştu. Oymapınar'da tekneleri dönüştürdü Marinegas'ın kullanımı için Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme  Bakanlığı'na iç sularda yolcu taşımacılığında hizmet veren tekneleri LPG'ye çevirme konusunda başvuru yaptıklarını ifade eden Şiper, gerekli izinlerin alınmasıyla çalışmalara başladıklarını söyledi. Manavgat  Oymapınar Barajı'nda kooperatife bağlı 13 gezi teknesi ile LPG'ye dönüşüm anlaşması yaptıklarını kaydeden Şiper, "Giderlerini ödeyerek hepsini LPG'li motora dönüştürdük. 3 yılda 36'ya ulaşan LPG'li teknelerin ortalama 5-6 bin liradan dörtte üçünün masraflarını biz üstlendik" dedi. Benzine göre yüzde 30 ucuz Marinegas'ın benzine göre yüzde 30 daha ucuz olduğuna dikkat çeken Şiper, "Dizel yakıtı ile aynı fiyat. Ancak dizel motorlu bir tekneye göre alırken çok daha az para ödüyorsun. Benzinli bir tekneyi LPG'li bir tekneye dönüştürdüğünüzde ise dizelle aynı fiyatı ödüyorsunuz. Yani hem tasarruf ediyorsunuz, hem de çevrenin korunmasına büyük katkı sağlıyorsunuz" diye konuştu. Bu arada, Dalyan'da faaliyet gösteren 500 teknenin ise sadece 3 tanesini dönüştürebildiklerinin altını çizen Selim Şiper, şunları söyledi: "Bazen garipsediğimiz yaklaşımlar oluyor. Benzin ve dizel motorlu teknelerin kullanımı Dalyan gibi dünyada eşi benzeri olmayan bir yere zarar veriyor. Çevre kirleniyor. Bu oradaki teknelerin bir süre sonra ekmek kazanmalarını da engelleyecek. Bazı konularda sadece işin tasarrufuna bakılmaz. Çevre ve sürdürülebilirlik de çok önemli. Keza, iç sularımızda göller gibi kapalı alanlar dizel ve benzinli motorlu tekneler tarafından hızlı bir şekilde kirletiliyor. Buradaki teknelerin motorlarının süratle LPG kullanabilen motorlara dönmesi gerekiyor. Yine kıyılarımızda parasailing tekneleri gibi su sporları yaptıran teknelerin motorları çok güçlü. Bunların hepsinde dizel motorları bulunuyor. Biz de bunların ömürlerinin dolup değiştirilme zamanlarının gelmesini bekliyoruz." 'Bankaların desteği önemli' Dünyanın en büyük LPG şirketi Hollanda merkezli SHV Group'un 7 ülkeyi kapsayın Asya ve Doğu Avrupa Bölge Başkanlığını da yürüten Selim Şiper, Marinegas'ı sorumluluğu içerisinde bulunan ülkelere de yayacaklarını ifade etti. Şiper bu kapsamda uçak yakıtı kullanan Hindistan'daki balıkçı teknelerinin LPG motorlarına çevrilmesi için bu ülkedeki kooperatiflerle temasa geçtiklerini söyledi. Son dönemde motor üretimi yapan TÜMOSAN'ın da LPG ile çalışan yerli motor yapımı için çalışmalara başladığını anlatan Selim Şiper, bu yönde bir farkındalık oluşmaya başladığını kaydetti. Şiper, AB standartları çerçevesinde İtalya Venedik'teki 1500 deniz taksisinin LPG'ye çevrildiğine dikkat çekerek, "Biz de Türkiye'de böyle bir çevre bilinci yaratmayı hedefliyoruz. Çevre ve Orman Bakanlığı ile dönüşümleri sağlayacak kredileri verecek bankaların bu konudaki çalışmaları desteklemeleri gerekiyor" dedi. Kaynak : Dünya gazetesi