El Faro 17 dakika içinde sulara gömüldü
Ulusal Taşımacılık Güvenlik Kurulu (NTSB – National Transportation Security Board)'ndan gelen son bilgiler, 1975 yapımı ro-ro gemisi El Faro'nun kaptanı Michael Davidson'ın 1 Ekim günü sabah 7.00'da kıyıyla irtibata geçtiğini ve gemiden en son 7.17'de sinyal alındığını gösteriyor. ABD Sahil Güvenlik, 40 yaşındaki geminin bu son sinyalin alındığı bölgede battığını varsayıyor.
Kazadan sonra NTSB ve ABD Sahil Güvenlik Teşkilatı soruşturma başlatırken, gemi sahibi TOTE şirketleri bir güvenlik taraması yapılacağını taahhüt etti. Kaza ayrıca Jones Act kabotaj yasasına yönelik sert tartışmaları alevlendirdi.
Kaptan Davidson'ın TOTE kıyı görevlisine ulaşarak gemide bir takım sorunların yaşandığını raporladığı biliniyor. NTSB, "Kaptan Davidson karinada çatlak olduğunu, lombozlardan birinin çıktığını ve 3 numaralı ambara su girdiğini bildirdi," açıklamasında bulundu. NTSB'nin açıklamalarında, Davidson'ın gemideki ana tahrik sisteminin çalışmadığını ve mühendislerin arızayı gideremediğini bildirdiği de görülüyor.
TOTE şirketinden bir yetkili TradeWinds gazetesine konuştu: "Kendi denizcilerimize ve dünyadaki diğer tüm denizcilere duyduğumuz saygıdan ötürü, bu kazaya yol açan sebepleri saptamamız hayati önem taşıyor. El Faro'nun batmasıyla ilgili konuşulanlar üzerinde yorum yaparak soruşturmayı riske atmayacağız."
Bu arada, hayatını kaybeden mürettebatın yakınları tarafından açılmış en az iki hukuki dava bulunuyor.
Mürettebatın yakınlarını temsil eden avukat Willie Gary mahkemeye sunduğu dilekçeyle, "TOTE Maritime kasırga rüzgârlarının yaklaşmakta olduğuna dair uyarılara aldırış etmeden El Faro'nun denize açılmasına izin vermiştir," şeklinde bir açıklama sundu. Uyarılar, 1-5 arasındaki skalada "Kategori 4" olarak adlandırılan söz konusu kasırganın saatte 190-220 km rüzgâr hızına çıkabileceğini belirtmişti.
ABD Gemi İnşaatçıları Birliği ise Jones Act yasasıyla ilgili tartışmalara yönelik sert bir karşı cevap yayınladı. Jones Act kabotaj yasası, ABD yapımı gemilerin başka ülkelerde yapılan gemilerin aksine daha uzun yıllar denize açılmasına izin veriyor ve bu yönüyle eleştiriliyor. Jones Act, 40 yaşındaki El Faro'nun faaliyet göstermesini yasal saymasıyla, kazanın sebeplerinden biri olarak görülüyor. ABD Gemi İnşaatçıları Birliği'nin karşı cevabındaysa şunlar vurgulandı: "ABD'nin sıkı güvenlik standartlarını karşılamak zorunda olmayan gemilerin, bu standartlara uygun gemilerden daha emniyetli olduğunu iddia etmek mantığa sığmıyor. Ekonomimizi ve ulusal güvenliğimizi koruyan bir yasanın büyük kayıplar verdiğimiz böyle bir trajediyle ilişkilendirilmesi hem yanlış bir tavır hem de utanç verici."
Kaynak: 23.10.2015 tarihli TradeWinds haberi.