• Anasayfa
  • |
  • Ergene’den Marmara’ya ilk temiz su 2017’de bırakılacak

Ergene’den Marmara’ya ilk temiz su 2017’de bırakılacak

Ergene Nehri'nin evsel ve endüstriyel atıksulardan temizlenmesi kapsamında başlatılan Ergene Derin Deniz Deşarj Projesi'nin yüzde 30'u tamamlandı. 70,5 kilometrelik deşarj hattından ilk arıtılmış atıksuyun 2017 yılı Ekim ayında Marmara Denizi'ne bırakılması hedefleniyor.

Ergene Havzası'ndaki kirliliği önlemek amacıyla başlatılan Ergene Havzası Koruma Eylem Planı kapsamında bir dizi projenin yapımına başlandı. Proje kapsamında 8 ıslah OSB'nin OSB'ye dönüşüm süreci tamamlandı. 5 arıtma tesisi inşaatı yüzde 75 seviyelerinde bitirildi. Dünya Gazetesi'ne açıklamalarda bulunan Tekirdağ Valisi Mehmet Ceylan, deşarj projesinde inşaat faaliyetlerinin tüm hızıyla sürdürüldüğünü belirterek, "İnşa edilen arıtma tesisleri ile eş zamanlı olarak arıtılmış atıksuları taşıyacak altyapı sistemlerinin de inşası devam ediyor. Deşarj Hattı; 46 km kara hattı, 20 km tünel ve 4,5 km deniz hattı olmak üzere toplamda 70,5 km'lik hattan oluşuyor" bilgisini verdi.

Kollektör ve deşarj hatları ile Marmara Denizi'ne arıtılmış atıksuların derin deşarjının yapılacağını belirten Ceylan, "Bu proje ile atıksuların Ergene Nehri ile irtibatı tamamen kesilecek ve Ergene suyu zirai sulamada kullanılabilecek hale gelecek. 2017 yılı Ekim ayında havzadaki endüstriyel arıtılmış atıksuyun bir kısmının denize deşarjını yapmayı hedefliyoruz. Havzadaki bütün endüstriyel arıtılmış atıksuyun deşarjı ise 2019 yılı Nisan ayında hayata geçecektir" dedi.

Tünelde Türkiye'nin ilk yerli tünel makinesi kullanılacak

Bölgenin kapalı havza konumunda olması nedeniyle sanayici ve belediyelerin ciddi miktarda yeraltı suyu kullandığını aktaran Ceylan, "Yeraltı suyunun seviyesi gün geçtikçe düşüyor. Meriç ve Ergene nehirlerinden bölgedeki sanayicinin kullanımına sunulmak üzere su getirme projesi için fizibilite raporu hazırlandı ve bu projeyle ilgili çalışmalar önümüzdeki dönemde başlayacak" diye konuştu.

Arıtılmış atıksuların Marmara Denizi'ne deşarjını sağlayacak olan altyapı sisteminin kara boru hattı, deniz hattı ve tünel hattı olmak üzere 3 bileşenden oluştuğunu kaydeden Vali Ceylan, "Kara hattı çelik, betonarme ve HDPE borulardan oluşuyor. Yaklaşık 46 km'lik hatta bin 500 metre beton ve 3 bin çelik boru döşendi. Deniz hattı 4 bin 500 metre açıktan 47,5 metre derinlikten oluşuyor. Deniz tabanına 2 bin 200 milimetrelik betonlanmış çelik borular döşenecek. Bu boruların yarısından fazlası imal edilip sahaya getirildi. Eş zamanlı olarak denizin tabanında borular döşenecek. Hendeklerin kazı işlemleri devam ediyor. Getirilen boruların rampa üzerinden montajı ve denize indirilmesine başlandı" dedi.

20 km tünel hattının iki ayrı proje olarak ihale edildiğini belirten Mehmet Ceylan, "Tünel A hattının kazı çalışmaları devam ediyor. Bu hattın belirtilen tarihlerde tamamlanarak denize ilk deşarjın yapılması hedefleniyor. Tünel B hattında ise Türkiye'nin ilk yerli tünel makinesi kullanılacak olup, bu makinenin imalatı sürüyor. Makinenin imal edilmesi ile birlikte 2016 yılı Kasım ayında Tünel B hattının kazısı başlayacak" diye konuştu.

Günlük 460 bin metreküp atıksu nehre veriliyor

Ergene Havzası'ndaki 2 binden fazla sanayi tesisinin yüzde 82'sinin Tekirdağ'da yer aldığını ifade eden Ceylan, "Ergene Nehri ve yan kollarına sanayi kuruluşlarından günlük 460 bin metreküp atıksu arıtılarak veya arıtılmadan deşarj ediliyor. Atıksu deşarjlarını kontrol altına almak için sanayi kuruluşları 'Islah OSB' çatısı altında birleştirildi. Tekirdağ'da 8 ve Kırklareli'nde 2 adet olmak üzere havzada toplam 10 adet Islah OSB kuruldu. Tekirdağ Valiliği koordinasyonunda Tekirdağ ilinde bulunan Islah OSB'lerin tamamı, 2 yıl içinde tüm sorumluluklarını tamamlayarak OSB statüsüne geçişleri yapıldı" dedi.

Havzanın Marmara'ya kirlilik etkisi yüzde 1 ile sınırlı kalacak

Tekirdağ Valisi Mehmet Ceylan, İstanbul Teknik Üniversitesi tarafından yapılan fizibilite çalışması sonucunda, Marmara'ya yapılan deşarjın kirlilik oranının yüzde 1 dolaylarında kalacağını belirterek, "İlk seyrelme anında rengi yüzde 99 oranında giderilecek. İleri derecede arıtılmış deşarj suyu en az 20 metrede batık kalacak. İleri seviyede arıtılmış sanayi atıksuların derin deniz deşarjının Marmara Denizi'ne olumsuz etkileri olmayacak. Marmara Denizi'ne gelen bütün kirlilik yükünün yüzde 70'e yakını Karadeniz'den, bilhassa Tuna Nehri vasıtasıyla Avrupa'dan gelirken Ergene Havzası'nın Marmara'ya etkisi yüzde 1 ile sınırlı kalacaktır. Kalan yüzde 30'luk kısmı Marmara'nın kendi havzasından kaynaklanıyor" şeklinde konuştu.

Kaynak: Dünya Gazetesi