Güvenli Limanlar Hk.

Gün geçtikçe gemilerin boyutları büyümekte olup, büyük boyutlu gemilerin uğrak yapacağı liman ve terminallerin kapasitelerinin yeterliliği endişe yaratmaktadır. 'Güvenli Liman' sorusu geçtiğimiz yıl BIMCO tarafından 'Double Jeopardy' (Çifte Risk) başlığıyla düzenlenen etkinlikte de dile getirilmiştir.

'Güvenlik' hususunda karar mercii kim olacağı tartışılma konusudur. Normal şartlarda, Armatör geminin yanaşacağı Liman'ın İdaresi'nden limanın gemi için yeterli olacağı teyidini aldırır ve Süvariye yanaşma emri verir. 

Ancak, gemi ebatlarındaki büyümeye rağmen limanların derinliği, bağlama havzası genişliği ve geminin yüksekliği için bırakılan 'güvenlik marjları'nda azalma gözlenmektedir. Çoğu durumda bir armatörün daha büyük bir gemi alması bir liman idaresinin liman tabanını derinleştirmesinden daha az maliyetli olmaktadır. Dolayısıyla gemiler büyürken limanların bu duruma ayak uydurması daha güçtür.    

Liman İdareleri, büyük gemileri limanlara 'sığdırmaya' çalışırken pazarlama müdürleri ile operasyon müdürleri karşı karşıya gelmektedir. Sorunlarla yüz yüze gelecek bir başka gurup ise kılavuz kaptanlardır ve belirli boyutların üzerindeki gemileri yanaştırırken doğacak güvenlik zafiyetlerini dile getirmektedirler. Ayrıca, yeni büyük gemileri çekecek olan römorkörlerin de yetersiz kalması söz konusu olabilir.

Armatörler ve işletmeciler limanların operasyon müdürleri ve pazarlama müdürlerinden gelen verilerin arasındaki tutarsızlık nedeniyle endişe duyabilmektedir. Bu durumda hangi verilerin referans alınacağı zihinlerde soru işaretleri yaratmaktadır. 

Bazı limanların kapasitelerinin artırıldığı duyurulmakta ancak bu konuda yapılan derinleştirme ve kanal genişletme gibi çalışmalara dair kanıtlara rastlanamamaktadır. Bu tarz şüphe uyandıran durumlarda armatörler, gerekli tecrübeye sahip kişilerle temasa geçerek sunulan verilerin gerçekliğini doğrulamalıdır. Bu konuda danışılacak merci liman ve operasyon denetim uzmanıdır. (Marine and Operational Superintendent). Söz konusu müfettişler limanları inceleyerek gemilerin yanaştırılmasına herhangi bir engel olup olmadığını belirleyerek hem armatörün hem de Gemi Kaptanının endişeleri ortadan kaldırılacaktır.