• Anasayfa
  • |
  • Harvey kasırgası denizcilik dünyasının iklim değişikliğine hazır olmadığını gösteriyor

Harvey kasırgası denizcilik dünyasının iklim değişikliğine hazır olmadığını gösteriyor

Şiddetli hava olayları dünya limanları için ciddi bir risk faktörü haline geliyor ve birçok gemi yeni koşullara uyum sağlayamayan limanlara yanaşmaktan vazgeçecek

Geçen hafta MarineTraffic internet sitesinde "Houston" kelimesini aratanlar, bir gemi filosunun kendini korumak için Meksika Körfezi'nde kaldığını ve yeni güzergahıyla ilgili emir beklediği bilgisini gördü.

Houston büyük ve kompleks bir limandır. 40 kilometre alanda petrokimya, kuru yük, konteyner ve yolcu taşımacılığı için ayrılmış çok sayıda terminaliyle ABD'nin en işlek ikinci limanıdır.

Harvey kasırgası Houston ile birlikte Teksas kıyısındaki diğer limanları da kapattı. Denizcilik sektörü iklim değişikliğinden etkilenmeyeceğini düşündüyse, bunu bir kez daha gözden geçirmesinin zamanıdır.

Kasırga sırasında Houston'ın bazı yerlerinde 1000 - 1500 mm aralığında ölçülen yağış miktarı nedeniyle meteoroloji uzmanları Harvey'in ülke tarihindeki en kötü kasırga olduğu yönünde açıklama yapmaya başladı.

Sıcak hava beraberinde daha fazla nem getirir. Isı derecelerindeki her artış atmosferin % 7 daha fazla nem tutmasına neden olarak şiddetli yağmur olasılığını güçlendirir.

Kaldı ki, pek çok liman, şehir ve altyapı iklim değişikliğinin sonuçları dikkate alınarak tasarlanmamıştır. Deniz seviyesindeki artış ve fırtına dalgalarına karşı kıyı duvarlarının ve havuz kapaklarının yüksekliğini arttırarak liman ve şehirlerimizi koruyabilir, iyileştirme ve liman tesis projeleriyle yeni koşullara hazırlıklı olabiliriz.

Öte yandan lojistik zinciri liman ve yerel taşımacılıkla sınırlı kalmıyor; sel gibi sert hava koşullarından korunmak ve bu koşullardan etkilenmeden taşımacılık yapabilmek için şehir altyapıları ve enerji bağlantıları da gerektiği kadar dayanıklı olmalıdır.

Kendini "hava koşullarına rekor derecede dayanıklı" liman olarak tanıtan London Gateway gibi limanlarla ilişki kurulması fayda sağlar.

Kanada, Montreal ve Halifax limanlarında yeni koşullara uyum planları yapılıyor. Los Angeles Limanı deniz seviyelerindeki artıştan korunmak için mevcut durumunu geliştirdiğini, Rotterdam ise 10 bin yılda bir görülen kasırgalardan etkilenmeyecek şekilde iyileştirmeler yaptığını açıklıyor.

Fakat bu uygulamalar henüz büyük dünya limanlarının dışına taşınabilmiş değil. Özellikle gelişmekte olan ülkelerin daha fazla tedbir almaya ihtiyacı var.

Daha endişe verici olan şu: Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD)'ne ait bir çalışmada Houston dünyadaki yüksek riskli ilk on liman şehri arasında bile yer almıyor. Miami, Greater New York, New Orleans, Osaka-Kobe ve Tokyo şiddetli hava koşullarına karşı daha savunmasız.

İklim değişikliğine karşı gerekli yatırımların yapılmaması nedeniyle limanlar işlerini kaybedebilir, can ve mal kayıpları artabilir ve bunun etkileri tersanelerle sınırlı kalmaz. Colorado merkezli petrol ve gaz araştırma şirketi Peak Energy'nin teknik başkan yardımcısı Harald Jordan, The New York Times'a Houston limanından "toplu çıkışların" görülebileceği yorumunda bulunmuş.

Bir başka gazeteye, The Wall Street Journal'a konuşan Zurich Insurance'ın tedarik zinciri ürün müdürü Nick Wildgoose'a göre, firmalar uzun vadeli planlar yaparken artık limanların hava koşullarına karşı ne kadar korunaklı olduğuna bakacaklar.

Climatic Change dergisinde yayımlanan 2016 tarihli bir çalışma, temel sorunu dünyanın hızla ısınmasında görüyor. Araştırmacılar, dünya sıcaklığı hızla yükselirse, günümüzde yüzyılda bir görülen su taşkınlarını 2050'de iki kat daha fazla yaşayabileceğimizi düşünüyor.

Nasıl davranırsak davranalım, belli sonuçlara katlanacağız. Öte yandan, iklim değişikliğiyle şimdiden mücadele etmeye başlarsak, ödeyeceğimiz bedel gelecekteki karmaşayı gidermeye çalışmaktan muhtemelen daha az olacaktır.

 

Kaynaklar:

1) Maurice Meehan'ın 8 Eylül 2016 tarihli TradeWinds gazetesinde yayımlanan yazısı.

Meehan, iklim değişikliğinin etkilerini azaltacak uygulamaları yaygınlaştırmayı amaçlayan ve kâr amacı gütmeyen Carbon War Room örgütünün deniz taşımacılığından sorumlu direktörüdür.

2) Görsel, Houston Limanı'nda kasırga sonrası havadan yapılan çalışmalar sırasında ABD Sahil Güvenlik Komutanlık astsubayı Patrick Kelley tarafından çekilmiştir.