• Anasayfa
  • |
  • IMO Balast Suyu ve Sedimanlarının Kontrol ve Yönetimi Sözleşmesi 2017’de Yürürlüğe Girecek

IMO Balast Suyu ve Sedimanlarının Kontrol ve Yönetimi Sözleşmesi 2017’de Yürürlüğe Girecek

Gemi Balast Suyu ve Sedimanlarının Kontrol ve Yönetimi Hakkında Uluslararası Sözleşme (BWM Convention), suda yaşayan istilacı türlerin yayılmasını engellemeye yönelik önemli bir adım olarak 8 Eylül 2017'de yürürlüğe giriyor. Sözleşme hükümlerine göre, yerel ekolojik sistemlere ve biyolojik çeşitliliğe zarar veren ve finansal kayıplara yol açan balast suyu ve sedimanlardaki organizmaların ve patojenlerin temizlenmesi, zararsız duruma getirilmesi ve alımından ya da boşaltılmasından kaçınılması zorunlu olacak. 

"Gezegenimizin sağlığı için çok önemli bir noktadayız," açıklamasını yapan IMO Genel Sekreteri Kitack Lim sözlerine şöyle devam ediyor:

"Balast Suyu Yönetimi Sözleşmesi'nin yürürlüğe girmesi, balast suyuyla taşınan yabancı türlerin istila riskini en aza indireceği gibi, gemilerdeki balast suyu yönetimiyle ilgili güvenilir ve açık standartlar getirerek uluslararası denizcilik için küresel düzeyde eşit şartların uygulanacağı bir alan sağlayacaktır."

 

Sözleşme'nin yürürlüğe girmesi için, Sözleşme koşullarında belirtildiği üzere, dünya ticaret filosu içindeki tonaj oranı toplamda % 35'e ulaşan en az 30 devletin BWM Sözleşmesi'ni kabul etmesi gerekiyordu. Son olarak Finlandiya'nın imzalamasıyla birlikte Sözleşme'yi kabul eden 52 devletin toplam tonaj oranı % 35.1441'e ulaşmıştır.

 

Balast Suyu Yönetimi Sözleşmesi, uluslararası taşıma yapan bütün gemilerin balast suları ve oluşan sedimanları belli başlı standartlara göre yönetmesini ve bunu gemiye özel balast suyu yönetimi planı çerçevesinde yapmasını zorunlu tutmaktadır. Ayrıca bütün gemilerde "Balast Suyu Kayıt Defteri" ile "Uluslararası Balast Suyu Yönetimi Sertifikası" bulundurulması da gerekiyor. Balast suyu performans standardı zamana yayılarak aşama aşama uygulamaya alınacaktır. Balast suyunu arıtmak ve istenmeyen organizmaları yok etmek amacıyla birçok gemi arıtma sistemleriyle donatılacaktır. Halen altmıştan fazla tip-onaylı sistem bulunmaktadır.

Gemideki balast suyu yönetimi sistemlerinin, IMO tarafından geliştirilen bir sürece uygun olarak ulusal makamlar tarafından onaylanması gerekecektir. Balast suyu yönetimi sistemlerinin gemi güvenliği, insan sağlığı ve sudaki yaşamı üzerinde olumsuz etkiler yaratmaması için bu iki kademeli süreç uygun görülmektedir.

 

 

Kaynak: IMO'nun internet sitesinde yayımlanan 08.09.2016 tarihli basın bildirisinin özeti.