• Anasayfa
  • |
  • Kâğıt haritaların satışındaki ani düşüş tartışmalara yol açtı

Kâğıt haritaların satışındaki ani düşüş tartışmalara yol açtı

 

Kâğıt harita ve seyir dokümanları gibi denizcilikle ilgili kaynaklar yayımlayan yayınevleri, bu yılın üçüncü çeyreğinde bütün gemi kategorileri için kâğıt haritaların satışında ciddi bir düşüş gözlendiğini belirtiyor. Konuyla ilgili tartışmalara katılan bir kesim bu durumun nedenini masrafları kesmek adına alınan tehlikeli bir tedbir olarak açıklarken, diğer bir kesim dijital seyir haritalarına yönelik artan talebi gerekçe olarak sunuyor.

Sebebi finansal koşullarla açıklayanlara göre, gemi sahipleri için çalışan teknik müdürler, yasal olarak gemide bulundurulması zorunlu tutulan haritaların alımını geciktirerek güncelliğini kaybetmiş yayınlarla sefere çıkma riskine girmektedir. Bunun sonucunda, yüksek maliyetli gemi tutulmaları yaşanabilmekte, insan sağlığı ve deniz çevresi üzerinde ciddi zararlar oluşabilmektedir.

Tartışmaya diğer yönden dâhil olanlar ise, kâğıt haritaların satışındaki düşüşü, gemi sahiplerinin yaklaşmakta olan yasal tarihleri karşılamak için hızla dijital seyir haritalarına yönelmeleriyle açıklamaktadır.

İngiltere merkezli Chartico'nun İcra Başkanı Martin Taylor ve Global Navigation Solutions şirketinin İcra Başkanı Paul Stanley, müşterilerinin seyir emniyeti ve can güvenliği pahasına güncelliğini yitirmiş yayınlar kullanma riskine girmeyeceğini savunuyor. Stanley'ye göre, dijital seyir haritalarına kendi tahminlerinin ötesinde yoğun bir talep yaşanıyor. Stanley konuyla ilgili, "Satın alma alışkanlıklarında bir değişiklik gözlemliyoruz. Artık haritalar daha çok küçük parçalar halinde satın alınıyor," yorumunu yaptı.

Öte yandan Nautisk Forlag'ın yöneticisi Thomas Fjeld, dijital seyir haritalarına yönelik talep artışını yeterli bir açıklama olarak görmüyor. Forlag, kâğıt haritaların satışındaki ciddi düşüşte ağırlıklı olarak üçüncü taraf şirketleri sorumlu görüyor. "Bana sorulursa, risk almaktan korkmuyorlar," diyen Forlag devamında şunları söyledi: "Üçüncü taraf gemi yöneticileri, kendilerini ispatlamak zorunda. Gemiyi, gemi sahiplerinin yapacağından daha düşük bir maliyetle işlettiğini göstermeleri gerekiyor."

Forlag, can ve mal güvenliğini bu durumun yarattığı en ciddi risk olarak görüyor ve güncel haritaların ihmali devam ettiği takdirde gerçekten kötü bir kazayla karşılaşılabileceğini düşünüyor.

 

Kaynak: 28 Ekim 2016 tarihli Tradewinds Gazetesi.