• Anasayfa
  • |
  • Kapalı Alanlardaki Tehlikelerin Önemsenmesi

Kapalı Alanlardaki Tehlikelerin Önemsenmesi

19 Ağustos 2015 tarihli BIMCO Update Manager – Weekly'de yayımlanan ''Kapalı Alanlardaki Tehlikelerin Önemsenmesi'' Başlıklı yazının Odamızda yapılan Türkçe çevirisi aşağıda sunulmaktadır:

Yapılan tüm kamuoyu bilgilendirmelerine rağmen gemideki, tanklarda, ambarlarda ve başka yerlerde kapalı alanlar ile alakalı çok fazla ölümcül kazalar meydana gelmektedir. SOLAS antlaşmasının 19.maddesinde bu yıl 1 Ocak'ta yapılan bir değişiklik ile tüm gemilerin iki ayda bir zorunlu giriş ve kurtarma tatbikatları yapmasını gerektirmektedir. Yapılan değişiklik, sorunun ne kadar ciddiye alındığını ortaya koymaktadır. Umuyoruz ki bu tedbir yaşanan kazaların ölümle sonuçlanma oranını azaltacaktır.

Bu yeni maddenin ne kadar etkili olarak uygulandığı önümüzdeki aydan,1 Eylül 2015 tarihinden, itibaren denetlenmeye başlanacak, bu vesileyle Paris ve Tokyo Liman Devlet Kontrolü (PSC) Mutabakat Zaptları çerçevesinde üç ay sürecek bir Yoğunlaştırılmış Denetleme Programı (CIC) başlatılacaktır. İki Mutabakat Zaptı kapsamında 10.000 adet geminin denetlemeye tabi tutulması beklenmektedir, ayrıca bu önemli güvenlik meselesi hakkında dünyadaki diğer Mutabakat Antlaşmaları (MOU'ları) çerçevesinde de birçok kontrolün yapılacağına inanılmaktadır.

Bu soruşturmalar süresince geminin mürettebatın can güvenliğini sağlamak konusunda uyguladığı prosedürlerin ve aldığı önlemlerin yeni maddeye uygun olup olmadığı kontrol edilecektir, Liman Devlet Kontrol (PSC) denetçileri bu görevi üstlenen mürettebatın kapalı alan ve kullandıkları ekipman ile alakalı yeterli bilgi ve tecrübeye sahibi olup olmadığını denetlemek adına on adet soru soracaktır. Görevliler bu sorular aracılığıyla mürettebatın kapalı alanlara girmek konusunda yeterli eğitimi alıp almadığını ve buraya girmenin olası tehlikelerini anlayıp anlamadığını denetleyecektir. Bu sorular ile görevliler, kapalı alanların girişlerinin ve bu bölgelerin içerisinde kalmanın güvenli olduğunu denetlemek için önlemlerin bulunduğunu temin edeceklerdir.

Tehlikenin doğru bir şekilde anlaşıldığına ve iyi yönetilen her gemide tüzüklerle öngörülen tatbikatların geminin organizasyonunun önemli bir parçası olduğuna inanmak iyi olurdu. Maalesef hala tanklarda, ambarlarda ve diğer birçok bölgelerde kapalı alanlarla alakalı can kayıplarının olduğunu, sakatlanmaların gerçekleştiğini bilmek bu tedbirlerin uygulanması hususunda hala alınacak daha çok mesafe olduğunun göstergesidir. İnsanlar "kestirme yollar" kullanıp kargo ambarlarında zararsız gözükebilecek kargoların bölgedeki oksijeni tüketmesinden kaynaklı olarak oluşabilecek tehlikeleri küçümsemekte ve kapalı alanlara girmek için gerekli izinleri ve tedbirleri almamaktadırlar. Her gemideki kapalı alanda oluşabilecek sorunların farklılık gösterdiğinden kurtarma tatbikatları gemiden gemiye değişebilmektedir.

Bu on soru hem gemi mürettebatının tüzükler hakkındaki bilgisini ve hem de kişilerin bu tüzüklere ne kadar uyduğunu ölçmeye yönelik olarak tasarlanmıştır. Denetçiler yürürlükte olan tedbirleri, atmosferi kontrol etmek için görev bölümünün nasıl yapıldığını, ekipmanlar hakkındaki bilgi seviyesini, mürettebatın ekipmanların çalışmasını ve yerini ne kadar bildiğini ölçerken aynı zamanda gereğince eğitilip eğitilmediğini ve kurtarma tatbikatlarının belirlenen zaman aralıklarıyla yapılıp yapılmadığını denetlerler. Enspektörler, yapılan düzenlemelerin gemiye uygun olup olmadığından emin olmak adına bir kapalı alana giriş ve kurtarma tatbikatını gözlemlemek isteyebilirler.

Eksikliklerin gözlemlenmesi durumunda, uygulanacak olan yaptırımlar bu eksikliklerin seviyesine göre değişecek olup, düzeltilmeleri için PSC denetçileri tarafından bir süre verilecektir, ciddi eksikliklerin bulunması durumunda bu eksiklikler giderilinceye kadar gemi tutulabilir. Bu Yoğunlaştırılmış Denetleme Programının (CIC) madde değişikliğinin yürürlüğe girmesini takip eden çok kısa bir süre içerisinde başlayacağı göz önünde bulundurulduğunda bu olayın ne kadar ciddi bir biçimde ele alındığı görülecektir. İnsanlar bu tarz olaylar sonucunda kesinlikle can kayıpları ve sakatlanmalar yaşamamalıdır ve güvenlik tedbirlerinin doğru bir şekilde uygulanıp uygulanmadığı mutlaka denetlenecektir. Hiç kimse bu duruma itiraz etmemelidir! 

Kaynak: BIMCO