Uruguay'daki yeni dökme yük terminali Güney Amerika'nın ihracatını arttıracak
Uruguay'daki yeni dökme yük terminali Güney Amerika'nın ihracatını arttıracak
Güney Amerika'nın doğu kıyısı ile River Plate bölgesinden yapılan tahıl, soya fasulyesi, pirinç ve odun yongası ihracatının gerçekleştiği limanlar arasındaki rekabet, Uruguay'ın başkenti Montevideo'da yeni bir tesisin açılmasıyla birlikte daha da arttı.
Yeni tesisle, kuru dökme yük ihracatının daha ucuz, hızlı ve verimli yapılması amaçlanıyor. Bölgenin temel ihracat terminallerinde gemilerin yüzebileceği derinliğe ciddi sınırlamalar getirildiğinden, ticaret faaliyetleri uzun zamandır sekteye uğruyor. Dökme yük gemileri, Parna River terminallerinde kısmi olarak yük alıp geri kalan yüklemeyi Brezilya veya Arjantin'de tamamlamak zorunda kalıyor.
Buna alternatif sunmak amacıyla Christophersen Grup ve Patria firması ortaklığında Montevideo Terminal (TGM) projesi Ekim ayında tamamlandı ve geride bıraktığımız yılın son günlerinde yükleme operasyonlarına başlandı.
Sırasıyla 50, 000 – 60, 000 DWT ve 80, 000 – 90, 000 DWT kapasiteli Supramax ve kamsarmax ile Panama Kanalı'ndan geçemeyecek kadar geniş olan post-panamax yakıt ikmal gemileri, yılda iki milyon ton kapasiteyi karşılayan yeni TGM tesisinde tam yükleme yapabilmektedir.
TGM ayrıca gemilerin yüzebileceği derinliğe sınırlamalar getiren Nueva Palmira gibi limanlarda (Brezilya) ya da Parna River gibi terminallerde (Rosario ve San Lorenzo) kısmi yükleme yapma ve yüklemenin geri kalan kısmını Montevideo'da tamamlama imkânı sunuyor.
Hızlı yükleme
TGM, saatte maksimum 1, 200 ton yükleme yapma kapasitesine sahip olsa da daha gerçekçi bakıldığında bu rakam 1, 000 ton olarak kabul edilebilir.
60, 000 dwt'lik bir yakıt ikmal gemisi, yükleme işini TGM limanında yaklaşık 70 saatte bitirebilmektedir.
Brezilya ve Arjantin'deki rakip terminallerde 150, 000 USD'yi bulan masraf tutarına karşılık, bir panamax gemisinin Montevideo tesisindeki günlük liman masrafları 30, 000 USD dolayındadır.
Bölgede ihraç piyasası gittikçe genişlemekte ve ticaret hayatı canlanmaktadır.
Düşük tahıl fiyatlarından dolayı Uruguay'da buğday üretiminin azalması, TGM tesisini daha çok soya fasulyesi ticaretinde yer almaya teşvik ediyor. Tahminler, soya ihracatı piyasasının yılda sekiz milyon ton ürün ihraç ettiği ve bu miktarın daha da artacağı yönünde.
TGM tesisi, kendini daha avantajlı bir konuma taşıyacak planlar üzerinde çalışıyor. Bunlar arasında, yükleme hızını saatte 2,400 tona taşımak ve terminale doğrudan bir ray hattı bağlantısı yapmak bulunuyor.
Kaynak: 14.1.2016 tarihli TradeWinds haberi.