• Anasayfa
  • |
  • Deniz Kaza ve Olaylarını İnceleme Yönetmeliği Taslağı Hk.

Deniz Kaza ve Olaylarını İnceleme Yönetmeliği Taslağı Hk.

İlgi   :   Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı’nın

             14.06.2019 tarihli ve 44722 sayılı yazısı

               

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı tarafından gönderilen İlgi yazıda; “Deniz Kaza ve Olaylarını İnceleme Yönetmeliği Taslağı” nın hazırlandığı bildirilmektedir.

 

Ekte sunulan Yönetmelik Taslağı’nın nihai halinin bir öncekinin yerini almak üzere yürürlüğe gireceği belirtilmektedir. Bahse konu Taslak Yönetmeliğin, mevcut olan üzerindeki değişiklik ve eklentileri aşağıda verilmektedir.

 

Kapsam kısmında

 

“yetki alanları” teriminin “karasuları” olarak değiştirildiği,

                  

 “tasarımı veya inşası Türkiye’de yapılan gemilerin” ibaresinin çıkarıldığı,

 

Mekanik olarak tahrik edilmeyen gemilere, ilkel yapılı ahşap gemilere, özel yatlara, ticari amaçla 12’den fazla yolcu taşımayan gemilere, uluslararası sefer yapmayan ve boyu 24 metreden küçük balıkçı gemilerine, gemi niteliği taşımayan deniz araçlarına, hacizli veya seferine müsaade edilmeyen gemilere, gemi söküm tesislerine giden gemilere, askeri gemiler ile kamu hizmetlerine tahsisli olup ticari amaçla kullanılmayan devlet gemilerine, uygulanmaz” ibaresinin eklendiği,

 

Tanımlar kısmında

 

AIS, Bakan, Bakanlık, Balıkçı gemisi, Başkan, Başkanlık, Değerlendirme Heyeti tanımlarının getirildiği,

 

Ciddi çevre kirliliği tanımının, “21/10/2006 tarih ve 26326 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliğinde belirtilen ve bir deniz kazası sonrası meydana gelen gemi kaynaklı seviye II kirlilikleri” olarak değiştirildiği,

 

Çok ciddi çevre kirliliği tanımının eklendiği,

 

Deniz kazası tanımları kapsamından “ciddi çevre kirliliği ihtimalinin ortaya çıkması” ibaresinin kaldırıldığı,

 

Gemi ve gemiadamı tanımının değiştirildiği,

 

Kazayla ilgili gerçek bilgilere göre yazılan ve değerlendirme bölümünü içermeyen “Ön Rapor” tanımının eklendiği,

 

“Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu (KAİK) Yönetmeliği” yerine “Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı Yönetmeliği” nin getirildiği,

 

Deniz kaza ve olaylarının incelenmesine yönelik kaza incelemesinde görevlendirilen uzmanların, VDR kayıtlarının yanı sıra yeni yönetmelikte; AIS ve Gemi Trafik Hizmetleri kayıtlarını da alabilecek ve çözümletebilecek olmaları,

 

Kaza incelenmesine karar verilmesi maddesinde mevcut içerik yerine;

 

“Türkiye’nin karasularında veya uluslararası sularda Türk bayraklı gemilerde meydana gelen çok ciddi deniz kazalarında, bildirim alınmasından sonra Başkanın onayıyla kaza incelemesi yapılır.

(2) Kaza bildiriminin alınmasından sonra,

  1. a) Kazanın olduğu yere bakılmaksızın Türk bayraklı gemilerin karıştığı çok ciddi deniz kazalarında,
  2. b) Bayrağına bakılmaksızın Türkiye’nin karasularında meydana gelen çok ciddi deniz kazalarında,

 

Başkanın onayıyla ön inceleme başlatılır. Başlatılan inceleme sonucunda bu yönetmeliğin 11 inci maddesi hükümleri doğrultusunda yapılacak değerlendirmeye istinaden Başkanın onayıyla kaza incelemesi yapılabilir.

(3) Kaza bildiriminin alınmasından sonra,

  1. a) Kazanın olduğu yere bakılmaksızın Türk bayraklı gemilerin dâhil olduğu ciddi deniz kazalarında veya deniz olaylarında,
  2. b) Bayrağına bakılmaksızın Türkiye’nin karasularında meydana gelen ciddi deniz kazaları veya deniz olaylarında,

Başkanın onayı ile ön inceleme başlatılabilir. Başlatılan inceleme sonucunda bu yönetmeliğin 11’inci maddesi hükümleri doğrultusunda yapılacak değerlendirmeye istinaden Başkanın onayıyla kaza incelemesi yapılabilir.”

 

ibarelerinin eklendiği,

 

Diğer devletlerle işbirliği maddesinde mevcut içerik yerine;

 

“Diğer önemli ölçüde ilgili devletlerle işbirliği halinde yürütülecek kaza araştırma ve inceleme faaliyetleri, ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler ve IMO Kaza İnceleme Kodu hükümlerine göre gerçekleştirilir. Bu çerçevede;

(a) Türkiye'nin bayrak devleti olarak önemli ölçüde ilgili devlet sıfatını haiz olduğu deniz kazalarında, kaza inceleme yetkisi bayrak devleti adına Başkanlığın sorumluluğundadır.  Ancak diğer önemli ölçüde ilgili devlet ile yapılacak müzakere sonucunda Başkanın onayıyla kaza incelemesinin diğer önemli ölçüde ilgili devlet ile müşterek olarak veya diğer önemli ölçüde ilgili devlet tarafından yapılmasına karar verilebilir.

(b) Türkiye'nin kıyı devleti olarak önemli ölçüde ilgili devlet sıfatını haiz olduğu deniz kazalarında, kaza inceleme yetkisi esasen bayrak devleti sorumluluğundadır. Ancak bayrak devletinin kaza incelemesi başlatmaması veya bayrak devleti ile kaza inceleme raporu üzerinde ciddi görüş ayrılığı yaşanması durumunda yapılacak değerlendirmeye istinaden Başkanın onayıyla kaza incelemesi yapılmasına karar verilebilir.

(c) Türkiye’nin önemli ölçüde ilgili devlet sıfatını haiz olduğu diğer deniz kazalarında, bayrak devleti veya kıyı devleti tarafından kaza incelemesinin başlatılmaması veya diğer önemli ölçüde ilgili devlet/devletlerle kaza inceleme raporu üzerinde ciddi görüş ayrılığı yaşanması durumunda, yapılacak değerlendirmeye istinaden Başkanın onayıyla kaza incelemesi yapılabilir.”

 

ibarelerinin eklendiği,

 

 

Deniz kaza incelemesi taslak raporu maddesine;

 

  1. f) Ekler: Gerekli görüldüğü takdirde, fotoğraf, video, ses kaydı, harita, sertifika, ilgili mevzuat ve diğer bilgi ve belgelerin rapora eklendiği bölümü içerir.

 

bendinin,

 

(2) Ön İnceleme başlatılan deniz kazalarında, kaza incelemesine devam edilmeyecekse kaza hakkındaki ilk bulgulara göre ön rapor hazırlanır ve Başkanlığa sunulur.

 

fıkrasının eklendiği,

 

Kaza inceleme taslak raporu üzerinde yapılacak işlemler maddesinin;

 

1.Fıkrasındaki “Taslak raporun gönderilmesi, söz konusu devletlerin gerekli gizlilik kurallarına uyacaklarını taahhüt etmelerine bağlıdır.”

 

ifadesinin kaldırıldığı

 

2.Fıkrasındaki “.,.görüşlerinin alınması amacıyla ve ilgili tarafça taslak raporun tamamının veya bir bölümünün başka kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşılmayacağının taahhüt edilmesi şartıyla ilgili taraflara gönderilebilir.”

 

ifadesinin “...diğer önemli ölçüde ilgili devletler tarafından söz konusu raporun tamamı veya belirli bölümlerinin kamuoyuyla paylaşılmayacağının taahhüt edilmesi şartıyla gönderilir.

 

şeklinde değiştirildiği,

 

Kaza inceleme raporu maddesinin;

 

1.Fıkrasında “KAİK Yönetmeliği’nin 6 ncı maddesi gereğince” ibaresinin “Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı 22 nci maddesi gereğince” şeklinde değiştirildiği,

 

Mevcut Yönetmeliğin Madde 15 (2), a ve b bendinin yerine;

 

“(2) Karara bağlanan deniz kazası inceleme raporu, Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı Yönetmeliğinin 22 nci maddesi uyarınca;

  1. a) Başkanlık internet sitesinde yayımlanarak kamuoyu ve ilgililerle paylaşılır.
  2. b) Gerekli çeviriler yapılmak suretiyle, diğer önemli ölçüde ilgili devletlere ve uluslararası kurum ve kuruluşlara en uygun vasıtalar kullanılarak gönderilir.

(3) Yayımlanan ve ilgili taraflarla paylaşılan deniz kazası inceleme raporlarında yer alan tavsiyelerin uygulanması ile ilgili gelişmeler makul bir süre içerisinde ilgililer tarafından Başkanlığa bildirilir.

(4) Raporda yer verilen tavsiyeler, raporu hazırlayan inceleme grubu tarafından takip edilir. Her tavsiyenin uygulanma durumuna ait bilgi ve güncellemeler kayıt altına alınır.”

 

ibarelerinin eklendiği görülmektedir.

Ekte sunulan bahse konu Yönetmelik Taslağının  mevcut Yönetmelik üzerinde değişiklikleri kırmızıyla işaretlenmiş olup, Taslak Yönetmelik içeriğine ilişkin varsa görüş ve önerilerinizin değerlendirilerek Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı’na iletilmek üzere en geç 9 Temmuz 2019 tarihi mesai bitimine kadar Odamıza (serkan.inal@denizticaretodasi.org.tr ) bildirilmesi hususunda bilgilerini ve gereğini arz/rica ederim

 

 

  Saygılarımla,

                                                                                                                                 

                                                                                                                                  

Cengiz ÖZKAN

Genel Sekreter V.

428_2374_ek_2374.pdf