Kuru Yük Gemisinin Batması ile İlgili Deniz Kazası İnceleme Raporu
Sayın Üyemiz,
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı'ndan gönderilen 09.10.2025 tarihli ve 3104841 sayılı özet içeriği aşağıda sunulan yazıda; Bursa ili, Karacabey ilçesi, Kurşunlu mevkiinin 5.26 deniz mili açıklarında Türk Bayraklı bir kuru yük gemisinin batması neticesinde çok ciddi deniz kazasının inceleme raporuna yer verilmektedir.
Bahse konu kazanın nihai inceleme raporunda;
Söz konusu kuru yük gemisinin saat 20:35 sularında, kıça trimli, 6 mürettebat ve 1162 ton dolomit yükü ile Gemlik Limanı'na gitmek üzere hareket etmiş olduğu, kuru yük gemisinin yüklemesinin tamamlandıktan sonra ambar kapaklarının kapatıldığı ve ambar kapaklarının su sızdırmazlığını sağlamak için sadece tek kat branda örtüldüğü,
Geminin LÇB belgesinde, söz konusu kuru yük gemisine 1250 ton dolomit yüklendiğinin beyan edildiği ancak sevk irsaliyesinde 1150 ton, kantar dökümünde ise 1162,08 ton, liman tahakkuk fişinde ise 1150 ton dolamit yüklendiğinin anlaşıldığı, gemiye yapılan gerçek yükleme ile beyan edilen yükleme miktarı arasında farklılık mevcut olduğu,
Kuru yük gemisinin istiap hattından (azami yük hattı) daha fazla yük yükleyip yüklemediğinin video kayıtlarından tespit edilemediği, kaza sonrasında eldeki mevcut verilerle geminin yüklemesine ilişkin stabilite hesabı yapıldığı ancak yükleme sonrasında geminin balast tanklarının iskandil değerleri mevcut olmaması nedeniyle geminin aşırı yüklenip yüklenmediğine dair bir tespit yapılamadığı,
Ambarlarının kapatılmaya başlamasından, ambar kapaklarının branda ile örtülüp, brandanın ambar mezarnalarına sabitlenmesinin 25 dakika 41 sn'lik bir sürede tamamlandığı ve söz konusu kuru yük gemisine boyutları yakın benzer gemilerde ambar kapakların kapatılması ve brandanın örtünme işleminin daha uzun sürede tamamlandığının dikkate alındığında, brandanın ambar mezarnasına sabitlenmesi için yeteri kadar zaman ayrılmadığı,
Ambar kapaklarının üzerine örtülen brandanın üzerinde görülen kabarıklıkların, brandanın ambar mezarnasına sabitlenirken yeteri kadar özen gösterilmediğini gösterdiği,
Gemilere yapılan sörvey sonucunda düzenlenmekte olan Denize Elverişlilik Belgesinde, kabotaj seferi yapan gemilerin sörvey kontrol listelerinde; ambar kapaklarının emniyete alınması ile su sızdırmazlığın sağlanmasında kullanılan siğillerin, siğil yuvalarının, tirizlerin ve brandanın özellikleri gibi hususların bulunmamakta olduğu,
Benzer kapak sitemine sahip gemilerde brandaların ambar mezarnasına sabitlendikten sonra spanzet halatlarla brandanın açılmaması için ilave önlemler alınırken, söz konusu kuru yük gemisinde brandanın sabitlenmesi için spanzet halatlarının kullanılmadığı,
Kuru yük gemisinin limandan ayrıldıktan sonra 15 Şubat 2024 tarihinde, saat 00:51:23 itibaren izlediği rotadan ayrılırken hızının da fark edilir şekilde düşmeye başladığı ve saat 01:48:03 ile saat 02:25:36 arası hızında geçici bir toparlanma ve rotasındaki değişiklik dikkat çekmekle birlikte sonrasında kaza anına kadar rota ve hızındaki düzensizliklerin devam ettiği,
Geminin seyir yapacağı bölgede, fırtınamsı rüzgâra (5 ila 7 bofor kuvvetinde) ve yüksek dalgaya (1.5 ila 2,5 metre) ilişkin meteorolojik tahminlerde bulunulmuş ancak yapılan sefer planlamasında geminin seyri boyunca karşılaşabileceği olumsuz deniz ve hava şartlarının yeterince göz önünde tutulmadığı,
Bölgedeki ağır deniz ve hava şartları nedeniyle ambarının su alıp dengesi bozulan geminin mürettebatın yardım çağrısında bulunduktan yaklaşık 4 dakika sonra geminin battığı ve mürettebatın yardım çağrısında bulunmakta geciktiği,
Gece boyu geminin su alıp batmasını önlemeye çalışan mürettebatın, durumsal farkındalığını kaybetmiş, gemiyi terk etmediği gibi gemiyi terk etmek için gerekli hazırlıkları da yapmadığı,
Kaza sonrası cansız bedenlerine ulaşılan gemi mürettebatının üzerlerinde can yelekleri görülmediği ve geminin geçerli bir sigorta poliçesi bulunmaması nedeniyle, gemide bulunan armatörün ticari kaygılarla gemiyi terk dahil kritik kararlarda gemi kaptanını etkilenmesi riskinin ortaya çıktığı,
belirtilmektedir.
Bu kapsamda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı'nca;
- 1966 Uluslararası Yükleme Sınırı Sözleşmesinde gemi ambar kapaklarının su sızdırmazlığına ilişkin maddelerin göz önünde bulundurularak, kabotaj hattında çalışan gemilerde ambar kapaklarının emniyete alınması ve su sızdırmazlığının sağlanmasına yönelik sörvey kontrol listelerinin ve sörvey uygulamalarının geliştirilmesi,
- Kabotaj seferi yapan gemilerin, LÇB belgesinin düzenlenmesine esas yük miktarının doğru şekilde beyan edilebilmesi için Acentelerin gemiye yüklenen yük miktarını liman işletmesinden teyit ve kontrol edilmesi hususu,
- Kaptan ve Donatanın aynı anda gemide bulunduğu gemilerde; gemi Kaptanlarının yetki ve salahiyetlerinin yerine getirilmesinde yaşanabilecek zorluklar hatırlatılarak, vuku bulan tehlikeli olayların gerek önlenmesi ve gerekse ilave tedbirlerin alınması noktasında kaptanların profesyonel karar alma yetkisinin zamanında kullanılması,
hususlarında tavsiyelerde bulunulmuştur.
Bilgilerinize arz ve rica ederim.
Saygılarımla,
İsmet SALİHOĞLU
Genel Sekreter